Jedną z kompetencji rzecznika konsumentów jest jego działanie w procesie cywilnym. Wynika to z art. 42 ust. 2 i art. 42 ust. 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5800313235094B15620CF1FBB7C062B8?id=185138]ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów[/link] (dalej: ustawa) oraz art. 633 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A99A3E9989F96243A578A180117EC9C3?id=70930]kodeksu postępowania cywilnego[/link].
[srodtytul]Gdy pozwanym jest przedsiębiorca[/srodtytul]
Może on w szczególności wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
Bardzo podobne brzmienie ma art. 633 k.p.c., zgodnie z którym w sprawach o ochronę interesów konsumentów powiatowy (miejski) rzecznik może wytaczać powództwa na rzecz obywateli, a także wstępować za zgodę powoda do postępowania w tych sprawach w każdym stadium. W sprawach, o których mowa w art. 633 k.p.c., do powiatowego (miejskiego) rzecznika stosuje się odpowiednio przepisy o prokuratorze.
Wytaczając powództwo na rzecz konsumenta, rzecznik wskazuje go w pozwie, a sąd zawiadamia o tym konsumenta, doręczając mu odpis pozwu. Konsument może wstąpić do sprawy w charakterze powoda na każdym jej etapie (art. 634 w zw. z art. 55 i art. 56 § 1 k.p.c.).