Wśród naczelnych zasad postępowania administracyjnego jest wyrażona wprost w art. 12 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.) zasada szybkości postępowania. Nakazuje organom administracji publicznej działać w każdej sprawie zmierzającej do wydania decyzji administracyjnej wnikliwie i szybko. W wielu sytuacjach równie ważny jak treść konkretnego rozstrzygnięcia jest termin jego uzyskania. Wydanie przez właściwy organ administracji publicznej koncesji, licencji, zezwolenia czy innej decyzji administracyjnej często warunkuje możliwość rozpoczęcia działalności gospodarczej. Nawet najlepiej zaplanowana inwestycja może nie zostać zakończona w terminie z powodu ciągnących się miesiącami, a niekiedy latami, postępowań administracyjnych.
Niezmiennie aktualny pozostaje pogląd jednego z autorów kodeksu postępowania administracyjnego E. Iserzona twierdzącego, iż „jakże często orzeczenie, które mogło mieć w pewnym momencie realną wartość społeczną lub indywidualną, staje się bezprzedmiotowe w momencie późniejszym" (E. Iserzon [w:] E. Iserzon, J. Starościak, „Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, teksty, wzory i formularze", Warszawa 1970, s. 62).
Także na przewlekłość
Stale aktualnym i nadal nieosiągniętym celem ustawodawcy jest takie zreformowanie procedury administracyjnej, aby urzeczywistnić zasadę szybkości postępowania. W tym kierunku zdają się iść także najnowsze zmiany wprowadzone zarówno w k.p.a., jak i w ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: ppsa).
Najistotniejszą zmianę do k.p.a. wprowadziła nowelizacja obowiązująca od 11 kwietnia 2011 r. W jej wyniku możliwe stało się zaskarżenie do organów wyższego stopnia nie tylko bezczynności organów administracji publicznej, ale także prowadzenia postępowania w sposób przewlekły. W organach, dla których nie został ustanowiony wyższy stopień, przewlekłość postępowania może być zwalczana poprzez wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. W uzasadnieniu projektu nowelizacji wskazano, iż „obecne przepisy kodeksu nie pozwalają na skarżenie przewlekłości postępowania, co w efekcie powoduje, że organy administracji publicznej dość często prowadzą postępowanie w sposób nieefektywny, wykonując szereg czynności w dużym odstępie czasu bądź wykonując czynności pozorne, co powoduje, że formalnie nie są bezczynne".
W konsekwencji wprowadzenia możliwości wniesienia przez stronę bądź innych uczestników postępowania zażalenia na przewlekłe prowadzenie postępowania (odpowiednio wezwania do naruszenia prawa) zmieniły się liczne przepisy związane z tym szczególnym środkiem prawnym, łącznie z wprowadzeniem możliwości wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego .