Joanna Parafianowicz: Za ceną staje także uczciwy biznes

Na renomę marka może pracować lata, i to bez przykrych potknięć.

Aktualizacja: 15.08.2020 11:46 Publikacja: 15.08.2020 00:01

Joanna Parafianowicz: Za ceną staje także uczciwy biznes

Foto: AdobeStock

Odkąd przed kilkunastoma laty zachłysnęliśmy się kupowaniem produktów wytworzonych w Chinach, rynek istotnie się zmienił. Dziś coraz więcej konsumentów nie uznaje już za nadrzędną wartość niskiej ceny, a podejrzanie przystępna wręcz wywołuje refleksję: jak to możliwe?

Z drugiej strony także produkty wycenione powyżej przeciętnej, a produkowane lokalnie nie są kupowane w ciemno. Nabywca ceni sobie, gdy za metką „made in Poland" rzeczywiście stoi rodzima autorska koncepcja i nakład pracy, a nie jedynie deklaracja. Przykładem są niewątpliwie skandale, które niedawno odbiły się negatywnie na renomie dwóch polskich marek. Jak się okazało „Veclaim" prowadzona przez blogerkę modową Jessikę Mercedes, wprowadzała klientów w błąd. Kupując t-shirty „Fruit of the loom" i jedynie przerabiając je kolorystycznie wedle własnego pomysłu, pozycjonowała się jako firma produkująca w Polsce (sprawa nie wyszłaby na jaw, gdyby pracownicy przed wszyciem nowej metki dokładniej usuwali pierwotne). Podobnie LaMania prowadzona przez Joannę Przetakiewicz (nomen omen z zawodu radcę prawnego) ujęła serca wielu klientek, twierdząc, że 100 proc. jej oferty to produkty własnego projektu, produkowane w Polsce. Tymczasem, przedmioty użytku domowego były jedynie oklejane logo marki, a część oferty odzieżowej pochodziła z Bangladeszu. Niesmak wywołały także inne marki, pośród których wymienić można np. Local Heroes (podobnie jak Veclaim prowadząca żonglerkę metkami), czy Wishbone, twierdzącą, że każdy egzemplarz oferowanej przezeń biżuterii produkowany jest ręcznie w Polsce, choć nabywane były na Aliexpress.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Rząd Tuska zabiera się za zaczernianie białych plam
Opinie Prawne
Piotr Bogdanowicz: Nie wszystko złoto, co się świeci
Opinie Prawne
Jan Bazyli Klakla: Czy obywatelstwo to nagroda?
Opinie Prawne
Bartczak, Trzos-Rastawiecki: WIBOR? Polskie sądy nie czekają na Trybunał
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Opinie Prawne
Marek Kobylański: Zespół Brzoski pokazuje, jak to się robi