Nowy kodeks EFPIA należy zbadać pod kątem ochrony prywatności lekarzy, zanim wejdzie w życie. Znakomita większość innowacyjnych koncernów farmaceutycznych, także tych mających swoje spółki zależne w Polsce, zrzeszona jest w Europejskiej Federacji Producentów Leków i ich Stowarzyszeń (EFPIA). Zrzeszenie to opracowuje szereg dokumentów będących wytycznymi lub kodeksami dobrych praktyk, które – za pośrednictwem krajowych stowarzyszeń firm farmaceutycznych – należy przyjąć do stosowania w bieżącej działalności biznesowej. Dotyczy to między innymi relacji pomiędzy lekarzami (badaczami) a firmami farmaceutycznymi, czy to w związku z promocją produktów leczniczych, czy sponsorowaniem wyjazdów na kongresy naukowe.
Idea kodeksu
Treść kodeksu EFPIA w sprawie ujawniania informacji dotyczących przekazywania korzyści majątkowych przedstawicielom zawodów medycznych oraz podmiotom z sektora ochrony zdrowia, opracowanego na poziomie europejskim w czerwcu 2013 roku przez EFPIA, a który zaproponowano do wdrożenia innowacyjnym firmom farmaceutycznym także w Polsce, wskazuje na szereg nowych obowiązków nałożonych na te firmy, w związku z finansowaniem współpracy z lekarzami.
Ideą kodeksu jest poszerzanie transparentności w relacjach z lekarzami – na każdym etapie współpracy, gdzie występuje tzw. element finansowy. Chodzi tu nie tylko o przepływy pieniężne, ale o każdy „transfer wartości", także w postaci rzeczowej. Zgodnie z kodeksem firmy farmaceutyczne zobowiązane będą do publikowania szeregu informacji o tego typu przepływach finansowych w relacjach z lekarzami za pomocą oddzielnej, dedykowanej do tego celu strony internetowej nadzorowanej np. przez organy regulacyjne w danym kraju lub za pomocą własnych, firmowych stron internetowych. W konsekwencji każdy zainteresowany będzie mógł bez przeszkód poznać warunki finansowe, na jakich dany lekarz współpracuje z firmami farmaceutycznymi.
Zgodnie z kodeksem firmy farmaceutyczne zobowiązane będą do publikowania danych do 30 czerwca każdego roku, przy czym pierwsza publikacja nastąpi w 2016 i będzie obejmowała dane na temat przepływów finansowych dokonywanych w 2015 r. W konsekwencji do 1 stycznia 2015 r. podmioty z sektora farmaceutycznego muszą być gotowe do zbierania danych i ich publikowania na zasadach przewidzianych w kodeksie, a tym samym ustalić, w jaki sposób uzyskać podstawę prawną do tego typu działań. Do 31 grudnia 2013 r. kodeks ma być natomiast transponowany przez krajową, branżową organizację zrzeszoną w EFPIA. Jak się wydaje, czasu na analizę wpływu tego kodeksu na sektor farmaceutyczny jest niewiele.
Kodeks wymaga, aby publikowane informacje były wyjątkowo szczegółowe. Z całą pewnością każda osoba będzie mogła z łatwością zapoznać się nie tylko z informacją o tym, że dany lekarz (identyfikowany z imienia i nazwiska) współpracuje z daną firmą, ale też o tym, że w ostatnim roku otrzymał takie czy inne wynagrodzenie z tytułu tej współpracy, na przykład dlatego, że dana firma sponsorowała jego wyjazd na kongres naukowy w Nowej Zelandii.