Projekt ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw został skierowany na Stały Komitet Rady Ministrów, którego posiedzenie odbywa się w czwartek. Projekt w zakresie, jakim wykracza poza wdrożenie dyrektywy NIS2 w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, może zostać uznany za niezgodny z prawem Unii Europejskiej ze względu na nieproporcjonalne ograniczenie swobody przepływu towarów, swobody przedsiębiorczości i prawa własności.
Spóźniona transpozycja i gold-plating
„Rozczarowujące osiągnięcia gospodarcze Unii Europejskiej utrudniają sprostanie wyzwaniom, przed jakimi ona stoi” – słowa, które znalazły się w wydanym w 2005 r. komunikacie Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego i Rady na temat poprawy otoczenia regulacyjnego w dziedzinie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Unii Europejskiej, pozostają aktualne 20 lat później. Zapewne mało kto jednak pamięta, że w dokumencie tym Komisja zdefiniowała również pojęcie tzw. gold-platingu, a więc wprowadzania w procesie transpozycji prawa UE (głównie dyrektyw) wymogów lub procedur, których prawo to nie wymaga.
Gold-plating jako taki nie jest zakazany przez prawo unijne. Przykładowo w przypadku harmonizacji minimalnej państwa członkowskie mogą przyjmować przepisy bardziej restrykcyjne, pod warunkiem że są one jednak zgodne przepisami traktatowymi i ogólnymi zasadami prawa unijnego.
Powyższy przykład harmonizacji minimalnej przywołałem nieprzypadkowo. Zgodnie z art. 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (dyrektywa NIS2), zatytułowanym „Harmonizacja minimalna” właśnie, „dyrektywa nie uniemożliwia państwom członkowskim przyjęcia lub utrzymania przepisów zapewniających wyższy poziom cyberbezpieczeństwa, pod warunkiem że takie przepisy są spójne z obowiązkami państw członkowskich, ustanowionymi w prawie Unii”. Państwa członkowskie zostały obowiązane do transpozycji dyrektywy NIS2 do 17 października 2024 r. Niestety, wśród państw, które wciąż tego nie zrobiły, jest Polska. Sytuację ma zmienić projekt ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw (z 16 kwietnia 2025 r.), mający na celu m.in. wdrożenie dyrektywy NIS2 do prawa polskiego.
Czytaj więcej: