Reklama

50-procentowe koszty uzyskania przychodu za udział w próbie - komentuje Wojciech Tumidalski

Fiskus ociera się o granice śmieszności, twierdząc, że z podatkowego punktu widzenia próba przed koncertem nie jest częścią procesu twórczego.

Publikacja: 15.03.2019 08:01

50-procentowe koszty uzyskania przychodu za udział w próbie - komentuje Wojciech Tumidalski

Foto: Adobe Stock

Pewnie rozczaruję niektórych, ale życie zawodowego muzyka to wcale nie permanentny bankiet. Takie atrakcje stają się udziałem niewielkiej grupy szczęśliwców. Pozostali żyją w warunkach niekoniecznie zbliżonych do śródziemnomorskiej Riwiery. Mozolnie szlifują wykonywany utwór, bo każdy zawodowiec wie, że najlepsza improwizacja to ta, nad którą spędził godziny prób. Aby dzieło doczekało się entuzjazmu widowni i recenzentów, musi być naprawdę dobrze przygotowane.

Czytaj także: Zawodowiec nie uczy się nut

Jako syn aktorki doskonale pamiętam, że jej tydzień roboczy zasadniczo różnił się od innych: niedziela jako dzień pracy (jeden lub dwa spektakle), podobnie soboty, a w tygodniu poranne przedstawienia dla szkół, czasem skoro świt wyjazdy teatru, by techniczni zdążyli rozstawić scenę, i późny powrót do domu po dwóch zagranych spektaklach i zwinięciu sceny. A w dni bez przedstawień – próby. Poranne, popołudniowe i generalne, przeciągające się do późna.

W teatrze, filharmonii, orkiestrze czy zespole nikt nie ma wątpliwości, że za próbę zarabia się mniej niż za spektakl czy koncert. Równie jasne jest, że bez prób nie można zagrać przedstawienia. To znaczy można, ale nie należy. Próby są nieodzowne w zawodowym teatrze, filmie czy muzyce – tak filharmonicznej, jak i rock and rollu. Zawodowy muzyk zna nuty. Na próbach szlifuje interpretację – to, co jest esencją sztuki.

Jedyną instytucją, która tego nie rozumie, jest chyba fiskus. Nie chciał bowiem uznać, że próby dolnośląskich filharmoników to nieodzowna część aktu twórczego i za udział w nich należy się im 50-proc. stawka kosztów uzyskania przychodu – tak jak za koncert. Na szczęście sytuację uratował Naczelny Sąd Administracyjny.

Reklama
Reklama

Rozumiem potrzebę uszczelniania systemu podatkowego i poszukiwania nadużyć. Należy to jednak robić, nie przekraczając granicy śmieszności.

Pewnie rozczaruję niektórych, ale życie zawodowego muzyka to wcale nie permanentny bankiet. Takie atrakcje stają się udziałem niewielkiej grupy szczęśliwców. Pozostali żyją w warunkach niekoniecznie zbliżonych do śródziemnomorskiej Riwiery. Mozolnie szlifują wykonywany utwór, bo każdy zawodowiec wie, że najlepsza improwizacja to ta, nad którą spędził godziny prób. Aby dzieło doczekało się entuzjazmu widowni i recenzentów, musi być naprawdę dobrze przygotowane.

Czytaj także: Zawodowiec nie uczy się nut

Reklama
Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Podatnik ma prawo nie wiedzieć, urzędnik wiedzieć musi
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Opinie Prawne
Andrzej Skowron: Kogo można oskarżyć o udział w zorganizowanej grupie przestępczej?
Opinie Prawne
Małgorzata Śledziewska: Local content to nie chwilowa moda
Opinie Prawne
Paweł Rochowicz: Ray Charles też potrzebował asystenta
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Prawne
Julian Pawlak: Ustawa cukrowa ponownie zagraża polskiej branży przetwórczej i sadowniczej
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama