W 2014 r. rozpoczął się nowy okres programowania w rozdziale środków unijnych, w tym również w zakresie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Obowiązuje już nowe rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 1305/2013 z 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005. W Polsce trwają jednakże jeszcze prace nad nowym Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich. Jest to zatem dobry moment, aby zastanowić się nad dotychczas obowiązującymi rozwiązaniami i poprawić w nich to, co nie funkcjonowało najlepiej lub wymaga korekty.
Jednym z obszarów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013, którego wdrażaniem zajmował się samorząd województwa (i wciąż się zajmuje – ze względu na konieczność zachowania przez beneficjentów trwałości projektów), w osi 3 – „Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej" jest działanie „Odnowa i rozwój wsi". Jego celem, zgodnie z opisem zawartym w dokumencie programowym, jest poprawa jakości życia na terenach wiejskich przez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie tych terenów. Ma ono umożliwić rozwój tożsamości społeczności wiejskiej, zachowanie dziedzictwa kulturowego i specyfiki obszarów wiejskich oraz wpłynąć na wzrost ich atrakcyjności turystycznej i inwestycyjnej. Należy przy tym zauważyć, że operacje odpowiadające warunkom przyznania pomocy w omawianym działaniu mogą być także dofinansowane w ramach tzw. małych projektów objętych działaniem „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" (oś 4 PROW 2007–2013 – „Leader").
Przykład świetlicy
W praktyce powstało, względnie zostało wyremontowanych, a także doposażonych, wiele świetlic wiejskich. Z jednej strony niewątpliwe wpłynęło to pozytywnie na jakość życia na terenach wiejskich, chociażby z tego względu, że lokalne społeczności zyskały nowoczesne miejsca spotkań lub wydarzeń kulturalnych, jednakże z drugiej strony przed beneficjentami (którymi najczęściej w omawianym zakresie były gminy) postawiony został problem ich należytego zagospodarowania, z czym wiąże się np. zatrudnienie dodatkowego pracownika lub oddelegowanie jednego z dotychczasowych – w celu sprawowania pieczy nad świetlicą oraz organizowania tam imprez. Oczywiste jest, że większość gmin nie może sobie na to pozwolić, w efekcie czego wiele świetlic jest wykorzystywanych jedynie okazjonalnie.
Dodatkowym ograniczeniem w ich efektywnym wykorzystaniu jest brak możliwości zarobkowania na nich. Skoro bowiem gmina wybudowała lub wyremontowała świetlicę, wydaje się oczywiste, że lokal ten powinien przynosić korzyści nie tylko niematerialne dla mieszkańców, ale także wymierne, finansowe dla samorządu – jako jej właściciela.
Jednakże już w pkt 62 preambuły rozporządzenia 1698/2005 (obowiązującego w okresie programowania 2007–2013) zapisano, że w celu zapewnienia skuteczności, uczciwości i trwałego wpływu pomocy z EFRROW powinny istnieć przepisy gwarantujące, że operacje związane z inwestycjami są trwałe oraz uniemożliwiają korzystanie z tego funduszu w celu wprowadzenia nieuczciwej konkurencji (analogiczny zapis – zawierający odesłanie do art. 107 i nast. traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w zakresie ochrony konkurencji – znajduje się w pkt 52 preambuły aktualnie obowiązującego rozporządzenia nr 1305/2013). Z zapisu tego można zatem jedynie wywieść, że operacje współfinansowane z PROW nie mogą prowadzić do zaburzeń konkurencji na rynku. Szczegółowe uregulowania wypełniające tę dyrektywę kierunkową powinny zatem znaleźć się w prawie krajowym. Zgodnie z pkt 3 kryteriów dostępu działania „Odnowa i rozwój wsi" opisanych w PROW 2007–2013, pomoc finansowa może być przyznana, jeżeli projekt nie ma charakteru komercyjnego. Jednakże ani w programie, ani w żadnym innym akcie prawnym dotyczącym PROW 2007–2013 nie określono definicji komercyjnego charakteru operacji.