Technika kompozytorska będąca podstawą konstruowania wariacji jest na tyle specyficzna, że trudności sprawia ich jednoznaczne przypisanie do jednej z kategorii utworów odrębnie regulowanych przez przepisy prawa autorskiego: utworów inspirowanych, opracowań albo utworów stanowiących samoistną całość, które zawierają cytat.
Ma to ogromne znaczenie praktyczne, ponieważ techniki wariacyjne są wykorzystywane w wielu formach muzycznych. Przypisanie zaś form wariacyjnych do jednej z opisywanych kategorii decyduje, czy można eksploatować ją publicznie, mając jedynie zgodę twórcy utworu, z którego zaczerpnięto temat wariacji, czy taka zgoda nie jest potrzebna.
Istotą wariacji, czyli zmian (od variatio – różnorodność), jest przetwarzanie na różny sposób tematu muzycznego lub jego motywów. To zatem powtarzalność, ponieważ temat zostaje wprost lub pośrednio przywołany w każdej kolejnej wariacji. Technika wariacyjna może być także stosowana w innych formach muzycznych, a sam temat w utworze odgrywać różne role, np. głównej melodii albo linii basu.
Przetworzenia tematu mogą polegać na bardzo różnych zabiegach, np. na wprowadzeniu ozdobników, zmianie tonacji z durowej na molową, zmianach rytmu czy zmianach akompaniamentu itp.
Jak trafnie podsumowują A. Frączkiewicz i F. Skołyszewski: „Założeniem estetycznym wariacji jest przedstawienie w różny sposób, jakby z różnych punktów widzenia, jedynego podstawowego ugrupowania, tj. tematu".