Jan Maciejewski: Cyfrowy purytanizm

Z ogłaszaniem, kto jest zwycięzcą, a kto przegranym batalii o publiczną moralność, warto poczekać 100 lat.

Publikacja: 21.01.2020 21:00

W styczniu mija 100 lat od wprowadzenia w USA prohibicji

W styczniu mija 100 lat od wprowadzenia w USA prohibicji

Foto: Library of Congress

Właśnie tyle minęło od rozpoczęcia w USA „szlachetnego eksperymentu”, wprowadzenia prohibicji. Pojawiło się z okazji tej okrągłej rocznicy kilka badań nad globalnymi trendami spożycia alkoholu. Wynika z nich, że ideały ruchu na rzecz trzeźwości doczekały się wreszcie późnych wnuków.

Pokolenie milenialsów, dzisiejszych dwudziesto- i trzydziestolatków, pije dużo mniej niż ich rodzice i dziadkowie, a nastolatki zaglądają do kieliszków coraz później i mniej chętnie. To, czego nie udało się osiągnąć sojuszowi przedsiębiorców i kościołów protestanckich, załatwił internet. Losy wojny o trzeźwy umysł, zdyscyplinowanych pracowników, społeczny porządek i ład rozstrzygnęły się przed ekranem komputerów. Pije się przecież z reguły w grupie, a tę coraz trudniej jest skrzyknąć. Alkohol przestaje być elementem życia społecznego, bo przeniosło się ono do sieci.

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
felietony
Donald Trump przeminie, ale triumpizm zakwitnie. Tego chce lud
Materiał Promocyjny
Jak programy lojalnościowe wpływają na korzystanie z kart kredytowych?
Opinie polityczno - społeczne
Bogusław Chrabota: Nowa Jałta dla Ukrainy?
Opinie polityczno - społeczne
Rafał Trzaskowski albo nikt. Czy PO w wyborach prezydenckich czeka chichot historii?
Opinie polityczno - społeczne
Łukasz Adamski: Szokujące, jak bardzo oderwani od rzeczywistości byli amerykańscy celebryci
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Opinie polityczno - społeczne
Jan Romanowski: Antyklerykał na czele archidiecezji warszawskiej nadzieją na zmianę w Kościele
Materiał Promocyjny
Bank dla miłośników podróży z klasą, którzy nie lubią przepłacać