Rozwój środków społecznego przekazu ułatwia spotkanie między ludźmi. Media przyczyniły się do zrobienia ze świata globalnej wioski. Stanowiąc wymiar kulturowy, skracają dystans między ludźmi, co pociąga za sobą konsekwencje duszpasterskie. Z tej racji, że media wpływają „nie tylko na to, jak ludzie myślą, ale także o czym myślą", powoduje, że księża jako duszpasterze i nauczyciele nie mogą medialnej płaszczyzny ludzkiego życia odpuścić i na nią się obrazić. Jeżeli więc człowiek jest drogą Kościoła, to sprawę mediów – jak podkreślił Benedykt XVI – duchowni są zobowiązani traktować „jako integralną część kwestii antropologicznej". W tej perspektywie obecność kapłanów pośród dziennikarzy staje się etycznym zobowiązaniem.
Nie moralizator, lecz świadek
Niewątpliwie ksiądz powołany jest do głoszenia prawd wiary w każdych okolicznościach i sytuacjach życia. Oznacza to, że „ewangelizacja wymaga konkretnego zainteresowania się światem środków komunikacji społecznej – są one drogą, na której spotykają się liczni ludzie, ich liczne pytania i liczne oczekiwania. Miejscem, gdzie często formują się sumienia i które wyznacza rytm i treść życia. Nową sposobnością dotarcia do serca człowieka". Mając tego świadomość należy stwierdzić, że media mogą stać się cenną pomocą w prezentowaniu na forum publicznym nauki społecznej Kościoła. Prasa, radio, telewizja i Internet nie uciekają przed problematyką religijną i kościelną. Dlatego istnieje konieczność budowania pomostów między światem mediów i rzeczywistością Kościoła. Dla właściwego konstruowania takich pomostów istnieje konieczność zrozumienia istoty komunikacji.
Neutralne tytuły bądź nagłówki pojawiają się jedynie w prognozach pogody
Słowo „komunikacja" to przekład synonimiczny słowa „komunikowanie". Oznacza – „podać coś do wiadomości, przekazywać jakąś informację, zawiadamiać o czymś". Tym sposobem istotą komunikacji staje się spotkanie z ludźmi. Nie ma bowiem interakcji społecznej bez komunikacji. Natomiast komunikacja wymaga określonego medium, czyli instrumentu przenoszenia informacji w przestrzeni i czasie. Może być medium naturalne – mowa lub wykład, sztuczne – pismo lub druk. Może być zapis na kartce lub skomplikowany system łączy satelitarnych. Inaczej mówiąc komunikacja jest nawiązywaniem łączności między ludźmi za pośrednictwem postrzegalnych zmysłowo środków.
Media komunikacyjne więc – jak słusznie zauważył Tomasz Gołąb-Klas – to ogół środków komunikowania. Należą do nich media stare – prasa, film, radio, telewizja. Do nowych mediów zalicza się media telematyczne – telefon komórkowy, komputer prywatny i Internet. Prasa zazwyczaj wykazywała poczucie odpowiedzialności etycznej i społecznej. Sprzyjała obiektywnemu prezentowaniu wydarzeń i w tym wyrażał się jej profesjonalizm. Film jest masowym medium w pełnym tego słowa znaczeniu, gdyż dociera do szerokiej rzeszy odbiorców. Jest podatny na ingerencję zewnętrzną i wyjątkową presję z powodu ryzyka finansowego związanego z jego produkcją. Radio stwarza możliwość interakcji ze słuchaczami wytwarzając swoistą więź. Jako medium ma zróżnicowany zasięg, a produkcja programów jest tańsza od telewizyjnej. Telewizja stwarza poczucie osobistego zaangażowania i intymności. Telewizja posiada status najbardziej umasowionego medium. Nowe media są w bliskiej zażyłości z mediami starymi. Siłą napędową nowych mediów są – komunikacja satelitarna i wykorzystanie komputera.