Piotr Skwieciński o telewizjach informacyjnych

Kiedyś amerykańska CNN była telewizją bardzo profesjonalną, ale jednocześnie – jak na standardy tamtych czasów - ideologicznie walczącą, lewicową. Potem amerykańscy konserwatyści stworzyli Fox News, informacyjno-publicystyczną telewizję radykalnie prawicową, która szturmem zdobyła podobnie myślących widzów i rozpoczęła konkurencyjna walkę z CNN

Aktualizacja: 24.09.2012 20:59 Publikacja: 24.09.2012 20:08

Piotr Skwieciński

Piotr Skwieciński

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała

A potem zaczęła rozwijać się telewizja MSNBC. Już jednoznacznie wojująca, odgrywająca w radykalizującym się obozie Demokratów rolę podobną do spełnianej w radykalizującym się obozie Republikanów przez Fox. Zaszła CNN z lewej strony. I zaczęła odbierać jej widzów. CNN – jak w wywiadzie dla „GW" mówi jej wiceprezes Tonny Maddox – próbuje więc znaleźć inną niszę, ucentrowić swój przekaz. „Podajemy informacje w rzetelny, uczciwy i zrównoważony sposób" – mówi Maddox. „Nie niesiemy żadnej flagi, podążamy za prawdą, gdziekolwiek nas ona zaprowadzi - do właściwej czy do niewłaściwej partii".

Ale ta strategia jak na razie przynosi umiarkowane rezultaty. Odbiorcy wolą media spolaryzowane, jawnie partyjne, dające im codzienną porcję materiału do nienawidzenia tych, których chcą nienawidzić.

Można skwitować tę opowiastkę słowami „kto mieczem wojuje, od miecza ginie". Bo, jeśli chodzi o ogólnoamerykańskie telewizje, to właśnie CNN jako pierwsze zaczęło niegdyś odchodzić od starych standardów politycznej wstrzemięźliwości.

Ale można też dostrzec, że mamy do czynienia z fragmentem zjawiska ogólnoświatowego, które Polski nie tylko nie omija, ale wręcz dotyczy chyba w pierwszym rzędzie. Zjawiska kurczenia się i psucia tradycyjnego dziennikarstwa. Dziennikarstwa, które oczywiście było wieloma nićmi powiązane ze światem polityki i z projektami ideologicznymi. Ale zarazem uważało, że jego pierwszym zadaniem jest przekazywanie odbiorcy faktów. A angażując się w polityczny konflikt zdecydowanie rzadziej bywało skłonne do uznawania że prawicowi czy lewicowi oponenci reprezentują Światowy Spisek Sił Zła. Do postrzegania rzeczywistości na kształt Armaggedonu.

Rezultatem jest nie tylko wzrost chorobliwych emocji w społeczeństwie. Rezultatem jest też zjawisko informacyjnego apartheidu. Bo – i w USA, i w Polsce – ludzie przestają uczestniczyć w jednym obiegu informacyjnym, w którym wszyscy odbierają mniej więcej te same fakty, co najwyżej różnie skomentowane. Coraz większy odsetek ludzi żyje w światach, w których nawet fakty są inne. Nie inaczej naświetlone, tylko po prostu do obiegu A nie przedostanie się część faktów, krążących w obwodzie B i uznanych tam za ważne. I odwrotnie.

W efekcie nie tylko się ze sobą nie zgadzamy, ale wręcz przestajemy się w ogóle rozumieć. W zasadniczy sposób utrudnia to jakkolwiek rozumiany dialog. Banalna byłaby konkluzja, że dla społeczeństwa to niedobrze.

Dlatego tak istotne – mówię tu oczywiście o sytuacji polskiej – jest ocalenie mediów publicznych, w jak najszerszym zakresie. Nie są one bezgrzeszne. Ale można od nich przynajmniej próbować wymagać tego, czego trudno domagać się od mediów prywatnych. Dostarczania odbiorcom pewnego kwantum obiektywnej informacji.

Jeśli chcemy w przyszłości mieć wspólny materiał do bodaj kłótni o stan polskich spraw. Jeśli chcemy pozostać jakkolwiek rozumianą jednością.

A potem zaczęła rozwijać się telewizja MSNBC. Już jednoznacznie wojująca, odgrywająca w radykalizującym się obozie Demokratów rolę podobną do spełnianej w radykalizującym się obozie Republikanów przez Fox. Zaszła CNN z lewej strony. I zaczęła odbierać jej widzów. CNN – jak w wywiadzie dla „GW" mówi jej wiceprezes Tonny Maddox – próbuje więc znaleźć inną niszę, ucentrowić swój przekaz. „Podajemy informacje w rzetelny, uczciwy i zrównoważony sposób" – mówi Maddox. „Nie niesiemy żadnej flagi, podążamy za prawdą, gdziekolwiek nas ona zaprowadzi - do właściwej czy do niewłaściwej partii".

Opinie polityczno - społeczne
Konrad Szymański: Polska ma do odegrania ważną rolę w napiętych stosunkach Unii z USA
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie polityczno - społeczne
Robert Gwiazdowski: Dlaczego strategiczne mają być TVN i Polsat, a nie Telewizja Republika?
Opinie polityczno - społeczne
Łukasz Adamski: Donald Trump antyszczepionkowcem? Po raz kolejny igra z ogniem
felietony
Jacek Czaputowicz: Jak trwoga to do Andrzeja Dudy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie polityczno - społeczne
Zuzanna Dąbrowska: Nowy spot PiS o drożyźnie. Kto wygra kampanię prezydencką na odcinku masła?