Polityka często przeplata się z kwestiami społecznymi. Gdy do tego dołożyć nowoczesne technologie, można uzyskać narzędzia nowego typu, które na poziomie meta są w stanie zmieniać jakość ludzkiego życia. Weźmy za przykład Japonię.
Japonia i Dyson
Kraj przez lata stanowił wzór postępu technologicznego. Obecnie jednak, po latach gospodarczej zapaści, musi pracować na powrót do poprzedniej formy. Ekonomiczne kłopoty sprowadziły też na ziemię mieszkańców kraju, których codzienne życie stało się o wiele trudniejsze w sytuacji rosnącego bezrobocia. Japończycy nie mogli ostatnimi czasy być spokojni o zatrudnienie w jednej firmie na całe życie, często dotykały ich redukcje, a wreszcie wielu młodych mężczyzn nie mogło znaleźć pracy po studiach. Japonki także były w trudnej sytuacji, ponieważ rzeczywistość po latach deflacji i wielowiekowe przyporządkowanie kobiet do roli osób prowadzących dom i nie robiących kariery na żadnym wysokim stanowisku, sprawiło, że nie mogły pomóc swoim partnerom.
Od kilkunastu miesięcy nad poprawą tej sytuacji pracuje premier Japonii, Shinzo Abe. Obiecał zwiększenie roli kobiet w japońskiej rzeczywistości i stara się zrobić, co może. Ostatnie zmiany w rządzie wprowadziły, zgodnie z obietnicami premiera, kilka nowych Japonek na stanowiska ministrów.
W tej sytuacji, gdy Japonki zaczną być w stanie robić kariery, ktoś będzie musiał przejąć ich domowe obowiązki. Panowie będą zajęci, zatem powstaje pewnego rodzaju luka. Nie można przecież kazać zapracowanym mieszkańcom kraju, którzy całymi dniami będą pracować na poprawę sytuacji ekonomicznej, wracać do brudnych, nieposprzątanych mieszkań. Z pomocą może przyjść James Dyson, twórca nowoczesnych, bezworkowych odkurzaczy.
Dyson i Japonia
Brytyjski wynalazca poświęcił 15 lat pracy nad tysiącami prototypów, by stworzyć swój rewolucyjny odkurzacz. Przełomowy model G-Force wypuścił na rynek w 1983 roku, ale była to tak nowatorska technologia, mogąca zagrozić dotychczasowej pozycji konkurencji, że pomimo wielu zalet nie chciano podjąć się produkcji w Wielkiej Brytanii. Dysonowi z pomocą przyszła Japonia, to właśnie tamtejszy rynek jako pierwszy zaadaptował jego wynalazek i pomógł firmie odnieść sukces.