Reklama
Rozwiń
Reklama

W prawo to nie trzy razy w lewo

Wyniku wyborów zmienić się nie da. Rozciągnąć czasu – też nie. Można za to stwierdzić, że podatek akcyzowy nie jest podatkiem.

Aktualizacja: 08.12.2019 20:06 Publikacja: 08.12.2019 20:00

W prawo to nie trzy razy w lewo

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

„Akcyza nie jest podatkiem" – stwierdził w debacie na żywo w programie „Minęła 20" w TVP jeden z wiceministrów obecnego rządu. „Młody, plecie, co mu ślina na język przyniesie" – pomyślało pewnie wielu z telewidzów. Zwłaszcza tych, którzy choćby minimalnie orientują się w prawie podatkowym. Niesłusznie! Wygląda na to, że wiceminister wcale nie plótł „trzy po trzy". Realizował po prostu przemyślany plan ofensywy legislacyjnej władzy. Spójrzmy zatem na fakty. Oto do końca roku zostało dwadzieścia kilka dni. Na uchwalenie czekają ustawy dot. VAT, drakońskiego wzrostu akcyzy na alkohol i papierosy. W kolejce jest też kontrowersyjna likwidacja OFE, której częścią jest obciążenie zgromadzonych środków 15-proc. „opłatą przekształceniową". Jednak zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego obciążeń tego typu nie powinno się podnosić w ciągu roku podatkowego. W przypadku podatku dochodowego to niemal wykluczone.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Przepisy widmo, ale ryzyko realne
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Opinie Ekonomiczne
Małgorzata Zaleska: NBP – kierunki zmian
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Śpiący gigant, który się nie budzi
Opinie Ekonomiczne
Grodziewicz, Bombczyński: Przepisy, które budzą emocje i generują ryzyka
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Halesiak: Strategiczne wizje i przemilczane kompromisy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama