Najważniejsza jest atmosfera, którą kreuje firma

- Każdy z nas ma równe szanse i tak naprawdę kariera nie wybiera płci. Wszystko zależy od chęci, determinacji i określenia tego, czego się w życiu oczekuje - mówi Katarzyna Niezgoda, wiceprezes zarządu Banku Pekao SA

Publikacja: 07.07.2008 01:03

Najważniejsza jest atmosfera, którą kreuje firma

Foto: Rzeczpospolita

Rz: Czy kobietom trudniej zrobić karierę zawodową?

Katarzyna Niezgoda:

Uważam, że nie jest trudniej. Każdy z nas ma równe szanse i tak naprawdę kariera nie wybiera płci. Wszystko zależy od chęci, determinacji i określenia tego, czego się w życiu oczekuje.

To dlaczego na najwyższych stanowiskach w naszych firmach jest tak mało kobiet? Nie chcą, nie wiedzą, czego oczekują?

Chyba nie chcą. Jeśli mówimy o stanowiskach na samej górze, to ich zdobycie jest kwestią siły woli, determinacji i chęci. Kobiety bardzo często świadomie nie decydują się na robienie kariery. Wolą mieć więcej czasu dla siebie, więcej poczucia bezpieczeństwa. Z kolei te, które chcą awansować, ale mają z tym problemy, bardzo często decydują się na rozwijanie własnego biznesu. W rezultacie mamy niewiele kobiet we władzach dużych spółek, ale za to bardzo dużo wśród szefów małych firm. To jest taka polska droga do sukcesu kobiet, niekoniecznie poprzez splendory prezesa korporacji.

A jak szefowie firm, działy HR mogą zachęcić kobiety, by inwestowały w swoją karierę, nie zrażały się trudnościami?

Jest wiele sposobów, ale najważniejszy to kultura firmy, atmosfera, jaką kreuje wewnątrz. To pierwszy, bardzo istotny czynnik, który może zachęcić do rozwoju wszystkich pracowników. Liczy się też motywowanie – nie tylko przez finansowe środki, ale także przez dobrą komunikację, dobre relacje z ludźmi. Tym, co kobiety często zniechęca, są problemy z relacjami w pracy. Mężczyźni są tu bardziej efektywni.

Kobiety bardzo często świadomie nie decydują się na robienie kariery. Wolą mieć więcej czasu dla siebie, więcej poczucia bezpieczeństwa

Ważna jest również otwartość firmy na wszelkie elastyczne formy zatrudnienia, nie tylko w przypadku młodych matek, ale i dojrzałych kobiet. Dla wielu osób bardzo istotną zaletą jest rozliczanie z wyniku pracy, a nie z godzin spędzonych w firmie. Kolejna rzecz to wszelkiego rodzaju programy szkoleniowe, które rozwijają miękkie umiejętności, np. przywództwa. To coś, czego bardzo brakuje w polskich firmach.

Wciąż mamy za mało ludzi, którzy chcą się podjąć odpowiedzialności, chcą działać, decydować. Tymczasem są programy, które pomagają wyłowić takie osoby i rozwijać ich umiejętności. Wreszcie, niezwykle ważne jest wzajemne wsparcie. Uważam, że kobiety powinny się wspierać.

Nawet jeśli nie są dyskryminowane?

Tak, gdyż jeśli popatrzymy na mężczyzn, to widać, że oni bardzo silnie się popierają. Kobiety też powinny tak działać – wzajemnie się wspierać, motywować, spotykać po pracy. Może nie na wspólne oglądanie meczu, ale na inne ciekawe zajęcia. Mężczyźni częściej razem spędzają czas, a kobiety tego nie doceniają. W grupie UniCredit, do której należy Pekao, mamy duży projekt Women Network wspierany przez najwyższy management. Głównym jego celem jest zachęcenie kobiet do awansu i zwiększenie tzw. diversity – zróżnicowania we władzach firmy. W bankach nadal jest bardzo niewiele kobiet na wysokich stanowiskach.

A norweski pomysł obowiązkowego 40-proc. udziału kobiet we władzach dużych firm?

To zbyt daleko posunięta ingerencja w działalność firm. W dodatku krzywdząca dla kobiet. W ten sposób sugeruje się, że same nie dadzą sobie rady i powinny być przepisy wymuszające ich awans.

Co firmie daje udział kobiet we władzach?

Myślę, że różnorodność; różne osobowości, różne punkty widzenia i doświadczenia są bardzo dobre dla każdej organizacji. A zdecydowanie wskazane są w zarządzaniu.

Rz: Czy kobietom trudniej zrobić karierę zawodową?

Katarzyna Niezgoda:

Pozostało 99% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację