Reklama

Skryty restaurator

Tomasz Morawski, założyciel sieci restauracji Sphinx. Jest także największym akcjonariuszem prowadzącej je firmy Sfinks. Teraz może wyjść ze spółki. Ale negocjacje z nim nie będą łatwe

Publikacja: 22.08.2008 03:55

Tomasz Morawski, założyciel sieci restauracji Sphinx

Tomasz Morawski, założyciel sieci restauracji Sphinx

Foto: Agencja Gazeta

Tomasz Morawski ponad ćwierć wieku temu ukończył Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Ale zaraz po studiach zajął się własnym biznesem. Pierwsze kroki stawiał jako właściciel firmy budowlanej. Później, gdy był współwłaścicielem Interabra Trading, nazywano go królem pieczarek.

Tomasz Morawski jak wielu polskich biznesmenów unika rozgłosu. Nie pokazuje się na bankietach. Nie chce się dzielić z mediami refleksjami o swoich interesach. Kilkakrotnie znajdował się na liście najbogatszych Polaków tygodnika „Wprost”, ale wypadł z ostatniego zestawienia.

Dla niektórych to skryty człowiek biznesu, ale nie wszyscy mają o nim dobre zdanie. – Bezczelny i arogancki typ – mówi o nim Jan Kościuszko, który poznał Morawskiego, sprzedając mu w 2006 r. swoją sieć restauracji Chłopskie Jadło.

Przygodę z gastronomią Tomasz Morawski zaczął w latach 90. Do utworzenia własnej sieci lokali zainspirowały go restauracje, jakie poznał podczas pobytu w Holandii. Od tego czasu stworzenie sieci restauracji, w których można by było zjeść pełny obiad w cenie porównywalnej z fast foodem, stało się jego celem.

Pierwszy lokal sieci Sphinx powstał w 1995 r. przy ulicy Piotrkowskiej w Łodzi. Po jego sukcesie szybko otwarty został drugi, też w Łodzi, i kolejny – w Poznaniu.

Reklama
Reklama

Biznes rozwijał się dynamicznie, a widok kolejki przed restauracją nikogo nie dziwił. Popyt na nowe restauracje był tak duży, że finansowanie rozwoju sieci przez kredyty i leasing nie zaspokajało potrzeb. Dlatego Morawski, szukając kapitału na rozwój, trafił do Enterprise Investors – funduszu, który chciał zainwestować w rozwój spółki duże pieniądze, ale w zamian za większościowy pakiet akcji. W 2000 r. biznesmen nie był jeszcze na to gotowy, ale dwa lata później doszło do podpisania umowy.

Gdy EI inwestował w sieć, składała się ona z 23 restauracji. Gdy sprzedawał swoje akcje w 2006 r., było ich 86 (wraz z siedmioma lokalami Chłopskie Jadło). Dziś grupa wzbogacona o markę Wook liczy prawie 120 restauracji, ale biznes nie idzie już tak dobrze.

Inwestorzy i rynek przestali ufać kryjącemu się za tajemniczym pseudonimem Tom Maltom biznesmenowi z Łodzi. A w zapowiedzi spółki Sfinks, że do 2011 r. powiększy liczbę restauracji do 320, mało kto wierzy.

– Plan był bardzo ambitny, ale teraz inwestorzy nie darzą już spółki Tomasz Morawskiego zbytnią miłością. W przeszłości było inaczej, gdy biznes dobrze się kręcił – mówi jeden z giełdowych analityków.

Dlatego w opinii rynku to dobry moment na sprzedaż spółki. Chętny już jest. Pytanie tylko, czy założyciel sieci pogodzi się z o wiele niższą niż rok temu wyceną.

Tomasz Morawski ponad ćwierć wieku temu ukończył Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Ale zaraz po studiach zajął się własnym biznesem. Pierwsze kroki stawiał jako właściciel firmy budowlanej. Później, gdy był współwłaścicielem Interabra Trading, nazywano go królem pieczarek.

Tomasz Morawski jak wielu polskich biznesmenów unika rozgłosu. Nie pokazuje się na bankietach. Nie chce się dzielić z mediami refleksjami o swoich interesach. Kilkakrotnie znajdował się na liście najbogatszych Polaków tygodnika „Wprost”, ale wypadł z ostatniego zestawienia.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Opinie Ekonomiczne
Janusz Jankowiak: Finanse publiczne – nie tędy droga
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Opinie Ekonomiczne
Marzena Tabor-Olszewska: Noszenie futer to żadna konieczność. To fanaberia
Opinie Ekonomiczne
Monika Różycka: Nowy gatunek poznawczy. Zaufanie w epoce agentów AI
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Krócej znaczy drożej. Pilotaż skróconego czasu pracy to ukryta podwyżka w urzędach
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Opinie Ekonomiczne
Anita Błaszczak: Niepewność, która uderza w nas wszystkich
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama