Reklama

Polityczny problem promocji

Planuje się utworzenie Polskiej Agencji Promocji Gospodarczej (PAPG) poinformował na konferencji gospodarczej w Kielcach wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Andrzej Szejna

Publikacja: 18.11.2011 19:11

Polityczny problem promocji

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

PAPG ma powstać na bazie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych SA (PAIiIZ) dla poprawy zagranicznego wizerunku naszego kraju w dziedzinie gospodarki".

Gdyby nie ten wiceminister i nieco egzotyczny już resort, można by uznać, że ta depesza PAP została nadana wczoraj. Otóż nie. Nosi datę30 października2003 r. Na dobrą sprawę to wystarczy za komentarz.

 

Bo problem wciąż jest. Z jednej strony mamy PAIiIZ zajmującą się głównie sprowadzaniem do Polski i obsługą inwestorów zagranicznych. A promocją kraju zajmują się m.in. ministerstwa: spraw zagranicznych, gospodarki, kultury, Polska Organizacja Turystyczna... Ich działalność jest nieskoordynowana, a z wydawania większości pieniędzy (ze środkami z UE to ok.150 mln zł rocznie) niewiele wynika. Brakuje ośrodka, który realizowałby spójną strategię gospodarczej promocji kraju, której zresztą od lat nie ma.

Pytanie, czy obecny pomysł powołania takiego organizmu, m.in. na bazie PAIiIZ i Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji w ambasadach, przełamie ten impas? Zebranie promocyjnych pieniędzy w jednym miejscu ma sens pod warunkiem, że o ich wydawanie nie będą się kłócić resorty gospodarki i spraw zagranicznych. I że umiejętnie wykorzysta się to, co udało się już osiągnąć PAIiIZ. Rzecz merytorycznie obiecująca i politycznie trudna.

Reklama
Reklama

Pytanie, czy wygra opcja merytoryczna, czy o ostatecznym efekcie zadecydują polityczne ambicje. Jeśli wygra ta druga opcja, zmieni się niewiele.

Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Europa staje się najbezpieczniejszym cmentarzem innowacji
Opinie Ekonomiczne
Nowa geografia kapitału: jak 2025 r. przetasował rynki akcji i dług?
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Druga Japonia i inne zasadzki statystyki
Opinie Ekonomiczne
Nie wysokość, ale jakość. Dlaczego polskie podatki szkodzą gospodarce?
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Dwa lata rządu Tuska. Czas na strategię, euro z Brukseli to za mało
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama