Wywiad z prezesem PTK?Centertel Mariuszem Gacą

Polacy przestają traktować smartfony jak modne „nicefony" – mówi „Rz" Mariusz Gaca, prezes PTK?Centertel, operatora sieci Orange

Publikacja: 20.07.2012 04:29

Wywiad z prezesem PTK?Centertel Mariuszem Gacą

Foto: PAP

Rz: Czy wasi klienci chętnie kupują smartfony?

Mariusz Gaca:

Zdecydowanie tak. Smartfony stanowią ponad dwie trzecie nowych telefonów w portfolio Orange, a ich udział w sprzedaży przekroczył 50 proc. Sądzę, że osiągnięcie 70–80 proc. jest w przyszłości możliwe. Jednak większe znaczenie ma to, z jakimi usługami je oferujemy.

Usługi wymagają sporego zaangażowania użytkownika, a przecież Polacy wciąż używają smartfonów głównie do rozmów.

Rzeczywiście, do niedawna był to spory problem całego rynku. Wynikał z tego, że początkowo operatorzy skupili się głównie na promowaniu smartfonów, ale niekoniecznie podążały za tym oferty szyte na miarę tych urządzeń. Wskutek tego część klientów używała smartfonów jak zwykłych słuchawek, a niektórzy otrzymywali nawet rachunek na kilkaset złotych za transmisję danych, bo nie do końca byli świadomi kosztów w standardowej ofercie.

Mówi pan w czasie przeszłym – czy to się zmieniło?

Ten okres mamy już definitywnie za sobą. Świadomość zarówno operatorów, jak i klientów jest zdecydowanie wyższa. Coraz więcej osób przestaje traktować smartfony jak modne „nicefony" i wykorzystuje je do surfowania po Internecie, przeglądania poczty czy korzystania z usług bankowych. Pod tym względem zbliżamy się do krajów, w których świadomość tego, do czego służy smartfon, jest najwyższa. Dlatego też rośnie sprzedaż dedykowanych planów taryfowych i pakietów internetowych.

Jak udało się zmienić nastawienie klientów do smartfonów?

Orange jako pierwsza sieć wprowadził segmentowaną ofertę ze specjalnie wydzieloną taryfą dla smartfonów, uwzględniającą różne limity transmisji danych. Jednocześnie prowadzimy akcję edukacyjną. Służy temu m.in. program Orange Ekspert, w którym w 180 salonach Orange Polska doradcy udzielają porad klientom, jak z nich świadomie i bezpiecznie korzystać. Ogromnym powodzeniem cieszy się też akcja „Testuj z Orange", w której do klientów trafiło kilka tysięcy urządzeń, a po testach połowę z nich otrzymali oni za darmo i na zawsze.

Widać już efekty tych akcji?

Nasza aktywność spowodowała duży wzrost sprzedaży. Pod koniec pierwszego kwartału 2012 roku nasi klienci używali ponad 2,25 mln smartfonów. Jeśli chodzi o ilość przesłanych danych, to wzrasta dynamicznie od wielu lat.

Takie zmiany wymagają nakładów. Co Orange robi w tym kierunku?

Jesteśmy na to przygotowani – już teraz oferujemy największy zasięg mobilnego Internetu w Polsce. Dodatkowo rozbudowujemy i modernizujemy sieć z wykorzystaniem urządzeń najnowszej generacji, dlatego jej pojemność w najbliższych latach będzie wzrastać. To oznacza, że klienci zyskają dostęp do szybkiej transmisji danych na jeszcze większym obszarze kraju.

Rz: Czy wasi klienci chętnie kupują smartfony?

Mariusz Gaca:

Pozostało jeszcze 98% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Ropa, dolary i krew
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody