BRIC i motoryzacja

Obecny kryzys sprawił, że kraje rozwijające się szybko doganiają państwa wysoko rozwinięte w produkcji i sprzedaży samochodów

Publikacja: 16.11.2012 01:42

BRIC i motoryzacja

Foto: Bloomberg

Red

Udział krajów BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny – red.) w produkcji światowej samochodów osobowych w ciągu ostatnich pięciu lat podwoił się i obecnie wynosi 36 proc. Chiny stały się największym rynkiem motoryzacyjnym, a znaczenie pozostałych rynków BRIC również wzrosło. Wiele przesłanek wskazuje na to, że kraje te w nieodległej przyszłości staną się globalnymi potęgami motoryzacyjnymi. Tylko w Chinach i Indiach do 2040 r. liczba posiadaczy samochodów wzrośnie ponad 13-krotnie w porównaniu z rokiem 2010 i wyniesie ok. 1 miliarda.

Obecnie najwięcej pojazdów wytwarzanych w grupie BRIC produkowane jest w Chinach – w 2011 roku było to ponad 18 mln sztuk. Na drugim miejscu były Indie (3,9 mln), a w dalszej kolejności Brazylia (3,4 mln) i Rosja (1,9 mln). W przeszłości rozwój produkcji w tych krajach uzależniony był w dużym stopniu od zagranicznych korporacji, które przenosiły do nich swoją działalność i tworzyły wspólne przedsięwzięcia z lokalnymi przedsiębiorstwami. Obecnie Chiny i Indie mają już swoje zakłady, samodzielnie produkujące samochody osobowe – zaliczyć do nich można m. in. Chery Automobile, Geely Automobile, Tata Motors i kilka innych.

Znaczenie rynków motoryzacyjnych BRIC wynika także z rosnącej sprzedaży samochodów. Od 2010 roku Chiny są największym na świecie rynkiem samochodów osobowych oraz lekkich pojazdów dostawczych, a pozostałe kraje tej grupy znalazły się w pierwszej dziesiątce rankingu uwzględniającego liczbę zarejestrowanych pojazdów – Brazylia na 4., Indie na 7., a Rosja na 10. miejscu.

Istotną rolę odgrywa też sprzedaż rodzimych marek na zagraniczne rynki. Jeszcze dziesięć lat temu producenci z BRIC wytwarzali wyłącznie pojazdy, które sprzedawali we własnym kraju. Obecnie są też eksporterami, w tym na rynki państw rozwiniętych. Warte podkreślenia jest, że proces ten, który Japonii zajął ponad trzy dekady, w przypadku Chin trwał niespełna dziesięć lat.

Producenci samochodów osobowych z BRIC kładą duży nacisk na dostosowanie do wymagań rodzimych rynków. Wyrazem tego jest ukierunkowanie produkcji na tanie samochody, gdyż na rynkach rozwijających się dominuje popyt zgłaszany przez mniej zamożnych klientów. Przykładami pojazdów przeznaczonych dla takich klientów są model Tata Nano wytwarzany przez hinduskie przedsiębiorstwo Tata Motors oraz model Re60, wytwarzany przez innego hinduskiego producenta Bajaj Motors – będący obecnie najtańszym samochodem na świecie.

Rynki BRIC mają bardzo dobre perspektywy dalszego rozwoju. Wynika to z faktu, że odsetek posiadaczy samochodów w ogólnej liczbie ludności jest bardzo niski (w Brazylii jest to ok. 16 proc., w Chinach 4 proc. a w Indiach niecałe 2 proc.) oraz stopniowo wzrastają możliwości nabywcze tych społeczeństw.

Proces globalizacji ułatwił przedsiębiorstwom motoryzacyjnym z krajów BRIC rozpoczynanie działalności poza granicami państw macierzystych. Korzystny dla ekspansji tych przedsiębiorstw okazał się również ostatni kryzys.

Producenci z Chin i Indii zaczęli inwestować za granicą, przejmując aktywa zagranicznych przedsiębiorstw. W ostatnich latach chińscy producenci nabyli m. in. szwedzką firmę Volvo oraz technologię i licencję na modele samochodów firmy Saab, natomiast hinduska firma markę Rover oraz firmy Jaguar i Land Rover. W efekcie dokonanych inwestycji pojazdy kilku producentów z BRIC wytwarzane są już poza granicami rodzimych krajów, a kolejne firmy mają zamiar w najbliższym czasie wejść na zagraniczne rynki.

Jednym z czynników od którego w przyszłości będzie zależało powodzenie firm z omawianej grupy państw jest rozwój zaawansowanych technologii. Okazją do dalszej ekspansji może być skok technologiczny, a sytuacja powstała po kryzysie sprzyja takiemu rozwiązaniu. Dostrzegły to Chiny, których rząd pod koniec 2011 r. dla krajowej branży motoryzacyjnej wyznaczył za cel zdobycie pozycji wiodącego producenta samochodów o napędzie elektrycznym.

Prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w krajach BRIC są dużo lepsze w porównaniu z krajami rozwiniętymi. Dotyczy to nie tylko najbliższych lat, ale i dłuższego czasu. Ośrodki badawcze zajmujące się analizą tej branży przewidują, że w ciągu następnej dekady kraje BRIC będą odpowiadały za 70 proc. globalnego wzrostu sprzedaży samochodów. Szacuje się, że do 2050 r. odsetek posiadaczy samochodów w Brazylii, Indiach i Rosji zbliży się do obecnego poziomu w krajach wysoko rozwiniętych, a Indie zastąpią Chiny, stając się największym rynkiem motoryzacyjnym.

—Autor jest pracownikiem Katedry Globalizacji i Integracji Ekonomicznej UJ

Udział krajów BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny – red.) w produkcji światowej samochodów osobowych w ciągu ostatnich pięciu lat podwoił się i obecnie wynosi 36 proc. Chiny stały się największym rynkiem motoryzacyjnym, a znaczenie pozostałych rynków BRIC również wzrosło. Wiele przesłanek wskazuje na to, że kraje te w nieodległej przyszłości staną się globalnymi potęgami motoryzacyjnymi. Tylko w Chinach i Indiach do 2040 r. liczba posiadaczy samochodów wzrośnie ponad 13-krotnie w porównaniu z rokiem 2010 i wyniesie ok. 1 miliarda.

Pozostało 88% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację