Udział krajów BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny – red.) w produkcji światowej samochodów osobowych w ciągu ostatnich pięciu lat podwoił się i obecnie wynosi 36 proc. Chiny stały się największym rynkiem motoryzacyjnym, a znaczenie pozostałych rynków BRIC również wzrosło. Wiele przesłanek wskazuje na to, że kraje te w nieodległej przyszłości staną się globalnymi potęgami motoryzacyjnymi. Tylko w Chinach i Indiach do 2040 r. liczba posiadaczy samochodów wzrośnie ponad 13-krotnie w porównaniu z rokiem 2010 i wyniesie ok. 1 miliarda.
Obecnie najwięcej pojazdów wytwarzanych w grupie BRIC produkowane jest w Chinach – w 2011 roku było to ponad 18 mln sztuk. Na drugim miejscu były Indie (3,9 mln), a w dalszej kolejności Brazylia (3,4 mln) i Rosja (1,9 mln). W przeszłości rozwój produkcji w tych krajach uzależniony był w dużym stopniu od zagranicznych korporacji, które przenosiły do nich swoją działalność i tworzyły wspólne przedsięwzięcia z lokalnymi przedsiębiorstwami. Obecnie Chiny i Indie mają już swoje zakłady, samodzielnie produkujące samochody osobowe – zaliczyć do nich można m. in. Chery Automobile, Geely Automobile, Tata Motors i kilka innych.
Znaczenie rynków motoryzacyjnych BRIC wynika także z rosnącej sprzedaży samochodów. Od 2010 roku Chiny są największym na świecie rynkiem samochodów osobowych oraz lekkich pojazdów dostawczych, a pozostałe kraje tej grupy znalazły się w pierwszej dziesiątce rankingu uwzględniającego liczbę zarejestrowanych pojazdów – Brazylia na 4., Indie na 7., a Rosja na 10. miejscu.
Istotną rolę odgrywa też sprzedaż rodzimych marek na zagraniczne rynki. Jeszcze dziesięć lat temu producenci z BRIC wytwarzali wyłącznie pojazdy, które sprzedawali we własnym kraju. Obecnie są też eksporterami, w tym na rynki państw rozwiniętych. Warte podkreślenia jest, że proces ten, który Japonii zajął ponad trzy dekady, w przypadku Chin trwał niespełna dziesięć lat.
Producenci samochodów osobowych z BRIC kładą duży nacisk na dostosowanie do wymagań rodzimych rynków. Wyrazem tego jest ukierunkowanie produkcji na tanie samochody, gdyż na rynkach rozwijających się dominuje popyt zgłaszany przez mniej zamożnych klientów. Przykładami pojazdów przeznaczonych dla takich klientów są model Tata Nano wytwarzany przez hinduskie przedsiębiorstwo Tata Motors oraz model Re60, wytwarzany przez innego hinduskiego producenta Bajaj Motors – będący obecnie najtańszym samochodem na świecie.