Reklama

Hodowcy talentów

The Conference Board, działająca od 1916 roku międzynarodowa organizacja badawcza biznesu, co roku przeprowadza badanie opinii szefów korporacji na temat wyzwań, przed którymi stoją.

Publikacja: 16.07.2013 00:36

Hodowcy talentów

Foto: Fotorzepa, Robert Gardzińśki Robert Gardzińśki

W tym roku pytania zadano 729 osobom z Azji, Europy, USA, Chin i Indii. Na pierwszym miejscu wymienili oni rozwój kapitału ludzkiego (w zeszłym roku na drugim). Tuż za nią – doskonałość operacyjną, czyli sprawność funkcjonowania firmy, a na trzecim innowacje, które rok temu zajmowały pierwsze miejsce.

Warto się zastanowić nad przyczynami tej zamiany priorytetów. Wydawałoby się, że z pozyskaniem odpowiedniego personelu nie powinno być kłopotów. Rynek pracy jest niewątpliwie rynkiem nabywcy. Szkoły biznesu wypuszczają tysiące na ogół dobrze przygotowanych fachowo absolwentów studiów dyplomowych i podyplomowych. Łowcy głów i doradcy personalni oferują usługi w zakresie rekrutacji pracowników o dowolnym profilu. Tymczasem ankietowani prezesi jako najważniejszą strategię rozwoju kapitału ludzkiego podają kariery wewnętrzne: „hodowanie" talentów wewnątrz firmy.

Z jednej strony widać, że wszelkim globalnym wyzwaniom konkurencyjnym, takim jak: doskonałość operacyjna, innowacyjność i pozostałe wymieniane

przez badanych (np. relacje z klientami, reputacja czy zaufanie), firma może sprostać jedynie dzięki talentom swoich pracowników. Z drugiej zaś, że pozyskiwanie

tych talentów z rynku jest trudne, ryzykowne i kosztowne. Stąd nacisk na kariery wewnętrzne. Chodzi o cechy, które znacznie wykraczają poza standardowe, nawet dobre, wykształcenie: inicjatywę, kreatywność, „apetyt" na nową wiedzę, kompetencje i umiejętności. Ważna jest zdolność do skutecznego przewodzenia zespołom złożonym z osób o różnych specjalnościach i profilach zawodowych. Przede wszystkim istotne jest, by identyfikowali się emocjonalnie z firmą, jej sukcesami i porażkami. Oznacza to między innymi przeorientowanie służb personalnych oraz poszukiwanie nowych form współpracy uczelni wyższych z biznesem.

Reklama
Reklama

- Andrzej K. Koźmiński, prezydent Akademii Leona Koźmińskiego

Opinie Ekonomiczne
Nie wysokość, ale jakość. Dlaczego polskie podatki szkodzą gospodarce?
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Dwa lata rządu Tuska. Czas na strategię, euro z Brukseli to za mało
Opinie Ekonomiczne
Gorynia, Hardt, Kośny, Kwarciński, Urbaniec: Ekonomia zamiast polaryzacji
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czy Polska wyjdzie z Unii?
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: Fabryki AI, czyli gdzie i jak powstaje infrastruktura sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama