Reklama

Subtelne symptomy ożywienia

Menedżera rozwoju marki, specjalistę od marketingu internetowego – w serwisach z ogłoszeniami o pracę przybywa ofert dla osób, które wiedzą, jak zaspokajać potrzeby klientów, osiągając równocześnie zysk dla firmy.

Publikacja: 06.04.2015 22:00

Subtelne symptomy ożywienia

Foto: Waldemar Kompała

W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku takich ofert było aż o jedną czwartą więcej niż przed rokiem.

Po fali zapowiedzi zwolnień w bankach i firmach telekomunikacyjnych to oznaka zmian na rynku pracy, która może zwiastować ożywienie. Marketing bowiem to branża, która jest bardzo podatna na cykle koniunkturalne. Gdy gospodarka się schładza, a popyt na produkty i usługi spada, to właśnie wydatki na marketing i reklamę są w pierwszej kolejności ograniczane przez firmy szukające oszczędności. Gdy koniunktura wraca, wraca też zainteresowanie specjalistami od marketingu.

Nie jest to jedyny symptom ożywienia na rynku pracy, które może się przełożyć na całą gospodarkę. Przybywa bowiem firm, które szukają fachowców od relacji pracowniczych (HR). Te działy odpowiadają zwykle za rekrutacje. Wydaje się więc logiczne, że gdy firmy szukają specjalistów HR, kolejnym ich krokiem będzie zwiększanie zatrudnienia.

Zazwyczaj czynnikiem wyprzedzającym koniunkturę gospodarczą było rosnące zatrudnienie w budownictwie. Bo jeśli przybywa nowych inwestycji mieszkaniowych czy biurowych, to znaczy, że Polacy zaczynają wyciągać oszczędności i inwestować, zwykle zaciągając przy tym kredyty. A rozwój akcji kredytowej jest najważniejszym symptomem ożywienia.

Czy tak będzie tym razem? Wciąż jeszcze trudno powiedzieć, bo za wzrostem liczby ofert pracy w branży budowlanej w I kwartale mogła stać też ciepła zima. No i gdyby akcja kredytowa się rozkręcała, to banki nie zwalniałyby tysięcy pracowników. Tyle że zyskom banków nie służą niskie stopy procentowe. Przynajmniej teoretycznie, bo zeszły rok cały sektor zamknął rekordowym wynikiem.

Reklama
Reklama

Nadzieja w inflacji, która dzięki ożywieniu gospodarczemu może się wreszcie pojawić. I choć z definicji oznacza ona wzrost cen, oznacza też zwiększenie inwestycji, co niesie ze sobą pozytywne informacje dla rynku pracy. I dla budżetu – nie należy zapominać, że państwo to największy z pracodawców.

Opinie Ekonomiczne
Gorynia, Kośny, Hardt: Sięgnijmy do ekonomii
Opinie Ekonomiczne
Przemysław Tychmanowicz: W poszukiwaniu inwestycyjnego złotego Graala
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Państwo na zakupach. Dlaczego Krajowa Grupa Spożywcza nie powinna przejmować Carrefoura
Opinie Ekonomiczne
Prof. Polowczyk: Polska miała dużo szczęścia od 1990 roku
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz:: Kupujemy okręty, czyli gospodarka, głupcze!
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama