Anita Błaszczak: Ukraiński filar polskich firm

W ostatnich latach to Ukraińcy pomagali naszym firmom przełamać deficyt rąk do pracy. Teraz też Ukraińcy – wtedy głównie mężczyźni, dziś kobiety – pomogą przedsiębiorcom złagodzić spadek wydatków rodzimych konsumentów. O ile znajdą dach nad głową i pracę.

Publikacja: 28.03.2022 21:15

Ośrodek recepcyjny dla uchodźców z Ukrainy w halach Centrum Targowo-Wystawienniczego Ptak Warsaw Exp

Ośrodek recepcyjny dla uchodźców z Ukrainy w halach Centrum Targowo-Wystawienniczego Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie

Foto: PAP, Mateusz Marek

W gazetkach reklamowych sieci handlowych trudno dzisiaj znaleźć cenowe okazje. Może ich przybyć w ostatnim tygodniu przed świętami Wielkiej Nocy, lecz i tak o atrakcyjne promocje nie będzie w tym roku łatwo. Przed głębszym cięciem cen powstrzymują sieci wysokie i niestabilne ceny paliw, rosnące koszty energii i pracy, a ostatnio też skokowe podwyżki cen produktów rolnych. W cenach na półkach nie widać już śladu po „przedwojennej” obniżce VAT, a przy kasach coraz częściej można usłyszeć zdziwione komentarze, że suma rachunku jest tak wysoka.

Trudno więc się dziwić, że dla ponad dwóch piątych badanych Polaków to właśnie cena decyduje dziś o wyborze przy półkach z żywnością. Jej producenci, podobnie jak firmy z innych branż rynku FMCG, czyli artykułów codziennego użytku, musieliby się teraz mierzyć ze znaczącym spadkiem sprzedaży i marż, gdyby nie duży napływ nowych konsumentów. Ponad dwa miliony uchodźców wojennych z Ukrainy, w tym głównie kobiet i dzieci, to z jednej strony tragedia humanitarna, szereg wyzwań organizacyjnych i infrastrukturalnych, ale również dodatkowe wydatki na rynku FMCG.

Czytaj więcej

Polacy boją się podwyżek cen. Sklepy szykują się na zmiany

Widać to choćby po szybko zapełniających się koszach z darami dla uchodźców, które od lutego stoją przy wyjściu z wielu sklepów. Większe zakupy robią w nich również ci, którzy przygotowują paczki dla osób pozostających w Ukrainie. W tym dla ponad tysięcy ukraińskich mężczyzn, którzy do niedawna pracowali w Polsce, wyrównując braki kadrowe w budownictwie, transporcie czy w przemyśle. Po rosyjskiej napaści na Ukrainę wrócili do kraju, by tam walczyć z agresorem. Do Polski przyjechały za to ich rodziny, które w najbliższym czasie pomogą wyrównać spadek w wydatkach konsumpcyjnych Polaków.

Wiele jednak zależy od tego, jak sprawnie uchodźcy, a przede wszystkim uchodźczynie z Ukrainy, zostaną włączeni w polski rynek pracy. Wielu z nich szuka jej niemal od pierwszych dni pobytu w Polsce. Jeszcze większa grupa będzie szukać pracy w najbliższych tygodniach. Mogą tu liczyć na pomoc agencji zatrudnienia, portali rekrutacyjnych, urzędów pracy i organizacji biznesowych. Szybko przybywa też ukraińskich wersji językowych poradników dla kandydatów, a także serwisów internetowych i aplikacji rekrutacyjnych.

Czytaj więcej

Kobiety w Ukrainie się nie poddają. Prowadzą dalej biznesy

Same oferty pracy to jednak za mało. Potrzebne jest zakwaterowanie bardziej stabilne niż łóżko polowe w centrum pomocy dla uchodźców. O ile wcześniej imigranci zarobkowi przyjeżdżający do nas bez rodzin szukali jak najtańszego zakwaterowania, o tyle dzisiaj ich żony, w imię troski o dzieci, będą pracować tam, gdzie znajdą dach nad głową. Oby znalazły go w Polsce.

W gazetkach reklamowych sieci handlowych trudno dzisiaj znaleźć cenowe okazje. Może ich przybyć w ostatnim tygodniu przed świętami Wielkiej Nocy, lecz i tak o atrakcyjne promocje nie będzie w tym roku łatwo. Przed głębszym cięciem cen powstrzymują sieci wysokie i niestabilne ceny paliw, rosnące koszty energii i pracy, a ostatnio też skokowe podwyżki cen produktów rolnych. W cenach na półkach nie widać już śladu po „przedwojennej” obniżce VAT, a przy kasach coraz częściej można usłyszeć zdziwione komentarze, że suma rachunku jest tak wysoka.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Ropa, dolary i krew
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody