Aktualizacja: 02.02.2022 21:00 Publikacja: 02.02.2022 21:00
Magazyny gazu ziemnego w Holandii
Foto: Bloomberg
Eksperci są zgodni, że ostatnie parę lat rynkiem gazu rządzili odbiorcy. Nie brakowało takich, którzy unikali zawierania długoterminowych umów i szukali okazji cenowych na rynku spotowym, czyli kupując „od ręki" taką ilość surowca, jaka zaspokajałaby bieżące potrzeby. Trend wzmocniła dodatkowo pandemia, której niespodziewany wybuch na długie miesiące 2020 r. sparaliżował aktywność gospodarczą, a w ślad za tym – zapotrzebowanie na surowce.
Ale w zeszłym roku tendencja zaczęła się odwracać. Jak podkreślał w rozmowie z „Rzeczpospolitą" jeden ze specjalistów z branży, w ciągu kilkunastu najbliższych miesięcy wygaśnie 40 proc. długoterminowych kontraktów na gaz. W ciągu dwóch lat będzie to 60–70 proc. Jeżeli ta prognoza miałaby się sprawdzić, siły na rynku obrócą się o 180 stopni: teraz to producenci i eksporterzy będą dyktować warunki gry, a z natury rzeczy trudno byłoby znaleźć dostawcę towaru, który chce sprzedawać taniej.
Jeśli chcemy budować silną armię, to musimy zwiększyć jej finansowanie. Jeśli tego nie zrobimy, to powinniśmy… z...
W cztery lata liczba pracujących emerytów wzrosła aż o 30 proc. To skutek dobrej koniunktury, ale i korzystnych...
Proponujemy trzy bonusy dla seniorów zachęcające do opóźnienia przejścia na emeryturę. Są one osadzone w systemi...
Mamy świetnych naukowców i doskonałe projekty. Tyle że nie widać ich zbytnio w postaci już gotowych i podbijając...
Warunków przyspieszenia transformacji technologicznej nad Wisłą jest wiele. Potrzebne są inwestycje w pracowników, w tym ich szkolenia, ale też dbałość o zdrowie. Nieodzowne są też ułatwienia natury prawnej i jak zawsze – finansowanie.
Kryzys pomocowy to czas, kiedy Polska ma okazję pokazać swoją wiarygodność, nie opuszczając partnerów nawet wted...
My jesteśmy gotowi na wszystkie scenariusze. Wprowadziliśmy wiele nowych modeli samochodów osobowych, w tym SUV-y, crossovery i auta sportowe. Mamy też pojazdy użytkowe dla wszystkich rodzajów działalności – mówi Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas