Rz: Gdzie jest przyszłość dla Facebooka? Przez lata walczył o pozycję na rynku mobilnym, co teraz?
Carolyn Everson: Pracując w Facebooku od sześciu lat obserwowałam, jak niezwykle szybko się w tym czasie rozwijał. Rzeczywiście w tym czasie zmieniliśmy się z firmy docierającej głównie do osób korzystających ze stacjonarnych komputerów, w firmę mobilną. Ale wciąż jesteśmy na początku tej drogi i każdego dnia uczymy się, co to znaczy być firmą w pełni mobilną. Pracujemy teraz nad dalszym rozwojem naszych produktów. Dobrze to widać na przykładzie Instagrama, z którego obecnie korzysta już 600 milionów osób, a Instagram Stories zdobyły ogromną popularność w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Spodziewamy się, że w przyszłości nadal będzie niezwykle mocno rosło znaczenie naszych formatów wideo. Mamy już transmisje na żywo Facebook Live i Live 360. Z pewnością będziemy też pracować nad rozwojem naszych komunikatorów: Messengera i WhatsAppa – każda z tych aplikacji ma już ponad 1 miliard użytkowników. W ciągu najbliższych 5-10 lat spodziewamy się też rozwoju na rynku wirtualnej rzeczywistości, w czym odegra dużą rolę opracowywany przez nas teraz system operacyjny dla okularów Oculusa. Obserwujemy, że cały system naszych produktów i usług jest wewnętrznie coraz bardziej powiązany miedzy sobą. Z drugiej strony, choć z Facebooka korzysta już globalnie około 1,9 miliarda ludzi, na świecie wciąż są osoby, które w ogóle nie mają dziś dostępu do Internetu. Będziemy zwiększać nasze wysiłki po to, by w ramach rozmaitych inicjatyw, w tym m.in. Internet.org, łączyć tych ludzi pomiędzy sobą, umożliwiając im korzystanie z Internetu.
Co chcecie robić w telewizji? Menadżerowie Facebooka mówią o stworzeniu „telewizyjnego ekosystemu" Facebooka. Co to znaczy? Chcecie być nadawcą?
Jesteśmy na samym początku, jeśli chodzi o budowę naszych zasobów treści premium. Tworzymy dla użytkowników przestrzeń, w której będą mogli oglądać filmy wideo udostępniane najpierw przez ich znajomych, a z czasem także przez nas, w miarę jak będziemy mieć coraz więcej licencji na takie treści. Aplikację Facebooka można już instalować na smart TV oraz urządzeniach umożliwiających streamingowanie wideo z sieci np. Apple czy Amazona, dzięki czemu nasze wideo można oglądać na telewizorach. Debatujemy teraz na różnych rynkach na temat tego, jak moglibyśmy pozyskiwać treści wideo dla Facebooka. Nie jest tajemnicą, że ludzie w ogóle coraz chętniej oglądają treści wideo i obserwujemy to także w naszym serwisie, gdzie dziennie użytkownik spędza już średnio 50 minut, a globalnie oglądanych jest każdego dnia 100 mln godzin wideo. Na pewno będziemy więc na tym polu robić coraz więcej, ale na razie jesteśmy na początku naszej drogi.
Ale docelowo chcecie konkurować z telewizjami?