Siła tradycji i starań marketingowców

Wieczerza wigilijna, kolędy, choinka, a pod choinką oczywiście prezenty. Od wczesnego dzieciństwa taki obraz świąt nosi w sercu (albo w hipokampie) większość Polaków.

Aktualizacja: 21.12.2017 07:26 Publikacja: 21.12.2017 07:08

Siła tradycji i starań marketingowców

Foto: Bloomberg

Nawet jeśli zamiast samochodzików na baterie i lalek w krakowskich strojach pod choinkę trafiają drony i kolejne wersje Barbie, prezenty muszą być. W rezultacie co roku firmy doradcze i badawcze przebijają się do mediów z raportami, które najpierw podsumowują gwiazdkowe plany, a potem gwiazdkowe wydatki. Częścią świątecznej tradycji są też grudniowe zakupy w przepełnionych centrach handlowych, które uzupełnia teraz tęskne wyczekiwanie na kuriera z e-sklepu.

Co prawda prezenty można kupić wcześniej, ale to tylko teoria, skoro o świąteczną tradycję dbają handlowcy. Trzeba przyznać otwarcie – duża część świeckiej gwiazdkowej tradycji, na czele z jowialnym Mikołajem (już nie świętym), wykreowanym przed laty w reklamie Coca-Coli – jest efektem pracy specjalistów od sprzedaży i marketingu. Większość z nas ulega przedświątecznej gorączce zakupów, wzmacnianej przez gwiazdkowe promocje i reklamy z motywem „christmasów", czyli gwiazdkowych przebojów. I kupujemy. Nawet na kredyt, bo przecież święta są tylko raz w roku. Na tym nie koniec, bo handlowcy wykreowali też drugą część gwiazdkowo-noworocznej tradycji: wyprzedaże. Bez gorączki mocno reklamowanych przecen trudno byłoby zagonić do sklepów ludzi, których siły i portfele wydrenował już szał zakupów na święta.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację