Komitet Stabilności Finansowej powstał 21 grudnia 2007 r. na mocy porozumienia ministra finansów, prezesa NBP i przewodniczącego KNF. Jego inauguracyjne posiedzenie odbyło się 7 lutego br. w Ministerstwie Finansów. W związku z tym, że komitet funkcjonuje, ale wciąż jest czymś nowym i niezbyt znanym, niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie go opinii publicznej. Warto też rozważyć pewne rozwiązania, które można by zastosować w działalności komitetu w przyszłości. Obecnie trwają prace nad ustawowym uregulowaniem jego funkcjonowania i nie wszystko jeszcze zostało przesądzone.
Powołanie komitetu nie oznacza stworzenia nowego urzędu ani rozbudowania administracji publicznej. W jego skład wchodzą minister finansów jako przewodniczący, a także prezes NBP i przewodniczący KNF. Komitet opiera się na istniejących instytucjach i jest dla nich forum wymiany opinii i ocen sytuacji w sektorze finansowym na podstawie wszelkich dostępnych informacji, analiz itp. Jest to też płaszczyzna współpracy i wspólnego podejmowania działań mających na celu utrzymanie stabilności krajowego systemu finansowego.
Skład komitetu nie oznacza, że współpraca ta ma ograniczać się tylko do MF, NBP i UKNF. Zgodnie z porozumieniem na posiedzenia komitetu mogą być zapraszani przedstawiciele innych instytucji jako eksperci z głosem doradczym. Taką instytucją jest m.in. Bankowy Fundusz Gwarancyjny, który wchodzi w skład tzw. krajowej sieci bezpieczeństwa finansowego.
Komitet nie jest polskim pomysłem, lecz wynikiem prac na forum UE. Odpowiedniki komitetu istnieją w innych państwach UE, m.in. w Wielkiej Brytanii, która w 1997 r. stworzyła tzw. trójstronny system regulacyjny zapewniający ściślejszą współpracę Ministerstwa Finansów, nadzoru finansowego i banku centralnego. W marcu 2006 r. te same instytucje podpisały nowe porozumienie, na mocy którego powołano brytyjski Komitet Stabilności Finansowej (Standing Comittee on Financial Stability), w skład którego wchodzą szefowie i wysocy przedstawiciele tych instytucji, a przewodniczy minister finansów.
Komitet ma dbać o stabilność finansową zarówno w czasie spokoju, jak i niepokoju na rynkach finansowych. Jego zadaniem po pierwsze jest prewencja, czyli działania zapobiegawcze (monitorowanie sytuacji, regulacje ostrożnościowe, nadzór nad instytucjami finansowymi itd.), które mają wymusić odpowiedzialne i nienadmiernie ryzykowne zachowanie uczestników rynku, a tym samym nie dopuścić do powstania sytuacji kryzysowej.