Ani świat europejskiej polityki, ani nauki nie przewidział kryzysu, u którego źródeł tkwiła zarówno niewydolność rynku, jak i błędy polityków, ani też mu nie zapobiegł. Nie zmarnował jednak szansy, jaką kryzys stworzył dla uruchomienia reform. Kryzys pokazał całkiem namacalnie potrzebę pogłębienia koordynacji europejskiej polityki gospodarczej.
Z bezprecedensową – biorąc pod uwagę złożoność procesu decyzyjnego Unii – szybkością powstał pakiet reform inspirowanych przez kryzys. Najwcześniej weszły w życie regulacje tworzące europejski system nadzoru finansowego, a także praktyczne uruchamianie procedur oceny polityki gospodarczej w ramach tzw. semestru europejskiego. Równolegle – zbyt wolno i niedostatecznie odważnie, a więc i nieskutecznie – przebiega proces poszukiwania rozwiązań w zakresie kryzysu długu publicznego.
Kraje o zrównoważonej polityce budżetowej przeszły przez kryzys w lepszej kondycji
Reforma zarządzania gospodarczego, zawarta w tzw. sześciopaku, jest próbą znalezienia równowagi między, nieadekwatnością narodowych systemów rozwiązywania problemów o charakterze ogólnoeuropejskim, a poszanowaniem narodowej suwerenności w obszarze fiskalnym. Mimo iż na pełne rezultaty reformy przyjdzie nam poczekać, to w krótkim okresie można oczekiwać jej pozytywnego wpływu na zaufanie rynków finansowych.
Reforma zarządzania gospodarczego
Nowy pakiet regulacji prawnych reformuje system zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, eliminując wiele słabości makroekonomicznego i fiskalnego nadzoru. Niektóre z nich ujawnił kryzys, inne były już wcześniej rozpoznane. Kryzys pokazał, iż nieodpowiedzialna polityka budżetowa i makroekonomiczna, wymykające się spod kontroli deficyty i długi oraz równowaga makroekonomiczna zwiększyły podatność niektórych gospodarek na kryzys. Kraje o zrównoważonej polityce budżetowej i zaawansowanych reformach strukturalnych przeszły przez kryzys w lepszej kondycji. Budując stabilność warunków makroekonomicznych, pakiet stwarza też szanse na pobudzenie wzrostu i poprawę konkurencyjności.