Reklama

Z czym do ludzi

Samsung wydaje na badania i rozwój więcej niż wynoszą wszystkie wydatki na ten cel w Polsce. Z czym my w ogóle startujemy w świat?

Publikacja: 02.02.2013 09:31

Z czym do ludzi

Foto: materiały prasowe

Czy wpadniemy w pierwszą od początku transformacji recesję? To temat, który zaczyna nabierać na znaczeniu. Pytanie ciekawe, intrygujące, ważne, złowrogie, może nawet w krótkim okresie kluczowe. Prawdę mówiąc jednak, to co się stanie z polską gospodarką w najbliższych miesiącach, choć wzbudza we mnie wielkie zainteresowanie, nie prowadzi mnie do większego zaniepokojenia. Recesje zdarzały się wielu krajom wielokrotnie.

Dużo bardziej ciekawi mnie odpowiedź na pytanie, czy ta recesja nie będzie symbolem gorszych czasów? Czy w ogóle będziemy się rozwijać? Nie chodzi o samą dynamikę PKB, która pewnie poprawi się w porównaniu z miernym stanem dzisiejszym. Chodzi o to, czy będziemy rosnąć szybko.

Żeby się rozwijać, musimy nie tylko ciężko pracować, budować drogi i przyciągać inwestorów produkujących części do części do części różnych maszyn wytwarzanych za granicą, ale również inwestować w nowe pomysły. A tego nie robimy. Uparcie, jakby na złość samym sobie (patrotycznie piszę w pierwszej osobie), wbrew globalnym trendom, prawie nic nie wydajemy na pomysły.

Na badania i rozwój, czyli działania związane z wymyślaniem i wprowadzeniem nowych produktów, wydajemy w granicach 15 mld złotych rocznie – prawie najmniej w OECD. Dotyczy to i sektora prywatnego i publicznego. Tymczasem sam Samsung wydaje na ten cel ok. 10 mld dolarów, czylu 30 mld zł. Wspominam o tej firmie nie przypadkowo – łatwiej bowiem porównywać się z kimś, kto ktoś jeszcze niedawno był w globalnej konkurencji słaby, a urósł do pozycji silnego. Przecież takie są nasze ambicje.

Ale czy w ogóle jest to temat, którym ktoś się interesuje? Nie mówię o wąskich gronach ekspertów, którzy debatują w dusznych salach konferencyjnych, popiając nieśmiertelną wodę Ostomecko i zagryzając kruche ciastka z marmoladką w środku. Mówię o mediach masowych, o politykach, ludziach na ulicy, rodzinach. Raczej rzadko.

Reklama
Reklama

Powód relatywnie niskiego zainteresowania jest prosty – problem tylko częściowo zależy od rządu. Trudno jest znaleźć winnego, odpowiedzialnego, jakiegoś ministra, którego możnaby zbesztać. Problem jest jak mgła – widoczny, ale rozproszony, i trudno znaleźć winnego, w przeciwieństwie do śniegu zalegającego na ulicy.

Mało inwestujemy w siebie. To mnie niepokoi. Z czym my chcemy startować w świat?

Ignacy Morawski, główny ekonomista Polskiego Banku Przedsiębiorczości, publicysta

Opinie Ekonomiczne
Prof. Sławiński: Banki centralne to nie GOPR ratujący instytucje, które za nic mają ryzyko systemowe
Opinie Ekonomiczne
Prof. Kołodko: Polak potrafi
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Europa staje się najbezpieczniejszym cmentarzem innowacji
Opinie Ekonomiczne
Nowa geografia kapitału: jak 2025 r. przetasował rynki akcji i dług?
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Druga Japonia i inne zasadzki statystyki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama