Wartość obrotów między Polską a Afryką wyniosła w 2011 r. ok. 2,5 mld dol., przy czym naszym czołowym partnerem handlowym pozostaje RPA (677 mln euro). Jaki udział ma współpraca handlowa polsko-senegalska?
Import, który stanowi ok. 98 proc. współpracy handlowej obu krajów w 2011 r., zamknął się kwotą ok. 40,3 mln euro (ok. 165,3 mln zł). Z Polski na nasz rynek trafiają przede wszystkim papier, produkty ropopochodne, organiczne i nieorganiczne, tytoń, metale, nawozy, przetwory mleczne, maszyny rolnicze, opony, perfumy oraz meble. Z kolei eksport z Senegalu do Polski wyniósł w 2011 r. 0,5 mln euro (ok. 2,1 mln zł). Polskie spółki kupują głównie ryby i złoto. Chcemy jednak rozszerzyć eksport do Polski o sezonowe produkty żywnościowe, np. fasolę czy pomidory i owoce oraz o przetwory rybne, a także wyroby naszego rodzimego rzemiosła. Jednocześnie chętnie stworzymy w Senegalu strefy ekonomiczne, korzystając z polskich doświadczeń. Rozważamy także możliwość transferu polskiej technologii z sektora przemysłu tekstylnego i odzieżowego oraz żywności. Duży potencjał w naszych relacjach ma również turystyka. Szerokie, piaszczyste plaże nad oceanem, parki narodowe z unikalną florą i fauną stanowią niewątpliwie atrakcję dla każdego mieszkańca globu, również dla Polaków.
Jakie zagraniczne spółki są najbardziej aktywne w Senegalu?
Przedsiębiorstwa z Francji, USA, Kanady, Australii i Hiszpanii. Inwestują w infrastrukturę – autostrady, port, lotnisko oraz w rolnictwo, rybołówstwo, agrobiznes, telekomunikację, służbę zdrowia oraz złoża surowców.
W jaki sposób rząd wspiera zagraniczne firmy?
Zwalniamy je z opłat celnych, zawieszamy VAT, obniżamy stawki podatkowe od zysków. Cudzoziemcy nie mają żadnych ograniczeń w nabywaniu nieruchomości. Rozwijamy również infrastrukturę. Dziś dobra siatka dróg asfaltowych i autostrad pozwala w szybki sposób przemieszczać się między największymi aglomeracjami. Połączenia samolotowe obsługiwane są przez trzy międzynarodowe lotniska w Dakarze, Saint Louis i Ziguinchor. Dodatkowo budujemy nowoczesny port lotniczy, który wkrótce zastąpi istniejące lotnisko w Dakarze. Modernizujemy również dakarski port, intensywnie wykorzystywany przez międzynarodowe koncerny.