Instytut Rachunkowości i Podatków organizuje VIII edycję konkursu „The Best Annual Report 2012". Partnerem strategicznym konkursu jest Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. Konkurs adresowany jest do wszystkich spółek przygotowujących skonsolidowane raporty roczne wg MSSF/MSR.
Celem konkursu jest promowanie raportów rocznych o największej wartości użytkowej dla akcjonariuszy i inwestorów, czyli takich, na podstawie których można podejmować decyzje inwestycyjne przy stosunkowo minimalnym ryzyku. Każda spółka biorąca udział w konkursie otrzymuje szczegółowy arkusz ocen z uwagami członków kapituły, dzięki któremu można z roku na rok doskonalić raport roczny. Dzięki takiej formule konkurs ma szczególnie ważny, edukacyjny charakter.
Czego brakuje
Obserwując z tej perspektywy, jak zmienia się z roku na rok sposób przygotowywania sprawozdań spółek notowanych na warszawskiej giełdzie, trzeba jednoznacznie podkreślić, że jakość przygotowywanych przez spółki raportów rocznych – w tym oczywiście przejrzystość i użyteczność przekazywanych informacji – konsekwentnie się poprawia. Wciąż jednak w ocenie jakości sprawozdań pojawiają się powtarzające się uwagi dotyczące sposobu przedstawienia niektórych kwestii.
Uwagą generalną jest tu nadal, obserwowany w przypadku wielu spółek, brak podejścia do sprawozdania z działalności w formule nazywanej „narrative reporting", czyli przedstawienia informacji (zarówno w zakresie ich struktury, jak i prezentowanych danych) w sposób pozwalający nie tylko na odnalezienie w sprawozdaniu pewnych szczegółowych danych. Równie ważne jest, aby dzięki formie prezentacji danych finansowych w połączeniu z opisem i komentarzami nawet inwestor nieśledzący na bieżąco sytuacji danej spółki mógł stosunkowo łatwo zorientować się w jej pozycji rynkowej, stojących przed nią wyzwaniach, sytuacji konkurencyjnej, planowanych kierunkach rozwoju etc.
W najlepszej praktyce spółek brytyjskich i amerykańskich jest znajdująca się w raportach część zatytułowana wprost „How do we make money"