Najmniejsze firmy silne innowacjami

W ciągu trzech lat innowacje wprowadziło prawie 60 procent polskich mikroprzedsiębiorstw – pisze prezes PARP.

Publikacja: 06.08.2015 21:00

Najmniejsze firmy silne innowacjami

Foto: materiały prasowe

Statystyka Głównego Urzędu Statystycznego czy Eurostatu nie obejmuje tego, co się dzieje w ogromnej liczbie mikropodmiotów. Najmniejszych – mikrofirm – jest w Polsce według ostatnich dostępnych danych 1,69 mln.

Oczywiście jest tam mnóstwo jednoosobowych inicjatyw i tymczasowych działalności, ale tam też rodzą się innowacyjne start-upy, których udział w dyfuzji innowacji – z racji branż, w których powstają, aspiracji wzrostu, a nawet charakterystyki demograficznej właściciela (osoby do 30. roku życia) – jest nie do przeceniania.

Najnowsze badanie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) przeprowadzone na mikroprzedsiębiorstwach w zakresie innowacyjności wskazuje, że w ciągu ostatnich trzech lat innowacje wprowadziło prawie 60 proc. rodzimych mikroprzedsiębiorstw.

Pod względem skali wprowadzanych innowacji dominują innowacje na poziomie firmy – 38 proc., mniejszy odsetek stanowią innowacje w skali kraju – 16,6 proc., a w skali globalnej – 8 proc.

Odnosząc wynik 8 proc. do populacji mikroprzedsiębiorstw ,uzyskujemy ponad 135 tys. mikrofirm, które konkurują innowacyjnymi produktami na światową skalę.

Po zestawieniu wyniki obecnego badania z wynikami badania PARP z 2010 r., wydaje się, że obecna działalność innowacyjna mikroprzedsiębiorstw w znacznie większym stopniu niż cztery lata temu nosi znamiona rozwojowej.

Struktura mikroprzedsiębiorstw, które wdrożyły w ostatnich trzech latach innowacje w swojej firmie, jak i tych, którzy planują innowacje w okresie najbliższych 12 miesięcy, jest podobna: jedna trzecia z nich to poddostawcy (30,7 proc. i 31,8 proc.), a jedna czwarta to zarówno firmy będące jednocześnie poddostawcami, jak i producentami wyrobów finalnych (25,7 proc. i 26,9 proc.).

Największy odsetek planujących innowacje występuje wśród tych, którzy są jednocześnie poddostawcą i producentem wyrobów finalnych – 63,4 proc., wśród producentów – 51,8 proc., i najmniej wśród poddostawców – 46,5 proc.

Innowacyjność mikroprzedsiębiorstw jest bardzo istotna z punktu widzenia całej gospodarki, choć niewątpliwie jest też uzależniona od innowacyjności średnich i dużych podmiotów, które niejednokrotnie wyznaczają kierunek zmian, co przekłada się na oczekiwania wobec mikro- i małych poddostawców czy producentów.

I tu pojawia się optymistyczny, bardzo ciekawy trend: współpraca dużych podmiotów gospodarczych z małymi. Każdy z tych typów przedsiębiorstw ma swoje zalety i wady, nie tylko organizacyjne, co zostało już w literaturze dobrze opisane, ale również w kontekście innowacyjności.

Mimo że to duże podmioty w ujęciu globalnym są w posiadaniu najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, to jednak nie są wcale chronione przed pojawieniem się zupełnie nowej technologii, opracowanej w nowo powstałym start-upie, który w ten sposób burzy istniejący porządek na rynku.

Analiza potencjałów dużych i małych podmiotów wskazuje, że te przedsiębiorstwa mogą też wiele zyskać, współpracując z sobą.

Duże firmy mogą przekazywać swój know-how do rozwijania przez mniejszy podmiot, ale nierzadko to innowacyjne start-upy są w stanie zaproponować korporacji zupełnie nowatorskie, oryginalne rozwiązanie. Tę pozytywną zależność dość dobrze zdiagnozowano już w Finlandii, gdzie wsparcie publiczne dla dużych firm jest oferowane tylko w przypadku współpracy z sektorem MSP. Podobne podejście chcielibyśmy przetestować w Polsce.

Chcemy to robić między innymi przez unikalny w polskiej administracji projekt na rzecz rozwoju ekosystemu innowacji w Polsce pod nazwą inno_LAB.

To projekt, który obok monitoringu trendów w kraju i na świecie w innowacjach i systemach rozwoju i wspierania publicznego innowacyjnych firm, testowania nowych instrumentów, zakłada budowanie i korzystanie z istniejących sieci powiązań i współpracy na różnych poziomach i w wielu wymiarach oraz animowanie takich aktywności. Bo w dzisiejszym świecie innowacyjność to przede wszystkim gra zespołowa.

Statystyka Głównego Urzędu Statystycznego czy Eurostatu nie obejmuje tego, co się dzieje w ogromnej liczbie mikropodmiotów. Najmniejszych – mikrofirm – jest w Polsce według ostatnich dostępnych danych 1,69 mln.

Oczywiście jest tam mnóstwo jednoosobowych inicjatyw i tymczasowych działalności, ale tam też rodzą się innowacyjne start-upy, których udział w dyfuzji innowacji – z racji branż, w których powstają, aspiracji wzrostu, a nawet charakterystyki demograficznej właściciela (osoby do 30. roku życia) – jest nie do przeceniania.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej