Silniki samochodowe w przyszłości będą podobne do dzisiejszych

Za 100 lat silniki samochodowe będą takie same jak współczesne. Czyli spalinowe – prognozują eksperci

Publikacja: 18.05.2011 00:41

Warszawę napędzał silnik dolnozaworowy

Warszawę napędzał silnik dolnozaworowy

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

I pozostaną takie, dopóki nie wyczerpią się zasoby ropy naftowej.

Oczywiście będą emitowały mniej toksycznych spalin, zużywając mniej paliwa, ale pod maską wciąż pozostaną, jeśli chodzi o zasadę funkcjonowania, silniki spalinowe i hybrydowe (spalinowo-elektryczne). W każdym razie w perspektywie najbliższego stulecia, czyli czterech statystycznych pokoleń.

A to z kolei spowoduje, że nierozwiązany pozostanie problem powietrza zanieczyszczanego spalinami, wpływającego negatywnie na stan zdrowia. Do takiego wniosku doszli w Bordeaux eksperci podczas międzynarodowej konferencji Predit 4 poświęconej problemom transportu lądowego.

Spalinowy problem

– W wielkich aglomeracjach miejskich od 50 do 70 proc. zanieczyszczeń powietrza pochodzi z pojazdów – ciężarówek, autobusów, aut osobowych i motocykli – powiedziała Joelle Colosio z Dyrekcji Generalnej ds. Energii i Transportu w Komisji Europejskiej. Na zlecenie tej instytucji eksperci sporządzili bilans drogowy ostatniej dekady, tj. wpływu transportu samochodowego na jakość powietrza, który przedstawili uczestnikom konferencji w Bordeaux.

Wprawdzie niektórych zanieczyszczeń jest coraz mniej, ale wciąż wywierają one realny wpływ na jakość gazu, którym oddychamy. Zwłaszcza dotyczy to cząstek najdrobniejszych, najtrudniejszych do wykrycia, które jednak, nawet w bardzo małych ilościach, wywołują duże szkody. Badania wykazały, że te drobne cząstki wnikają głęboko w drogi oddechowe, sprzyjając rozwojowi astmy, alergii czy przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc.

Samochód skraca życie

W opracowanym raporcie czytamy, że w regionach przemysłowych rozwiniętych krajów europejskich, takich jak Niemcy, Włochy czy Francja, 60 proc. przypadków nowotworów spowodowanych jest powietrzem zanieczyszczonym spalinami. Na przykład we Francji zanieczyszczone powietrze jest przyczyną 42 tys. przedwczesnych zgonów rocznie i skrócenia (statystycznie) długości życia o dziewięć miesięcy.

Wciąż brak dobrego pomysłu

Te alarmujące liczby skłoniły ekspertów zgromadzonych w Bordeaux do umieszczenia w raporcie apelu o rozwój technologii silników spalinowych bardziej sprzyjających ekologii oraz o podjęcie poważnych kroków w celu zastąpienia transportu indywidualnego zbiorowym.

W perspektywie najbliższych lat mogłoby to w praktyce oznaczać zróżnicowanie środków transportu w miastach. Ludzie poruszający się z punktu do punktu i przewożący towary powinni mieć do dyspozycji nie jeden, ale całą gamę środków takich jak samochody, pojazdy szynowe, rowery, które dobieraliby w zależności od potrzeb i których niekoniecznie byliby właścicielami. Osiągnięcie takiego stanu zależy od działań administracyjnych, prawnych.

W dłuższej perspektywie można oczekiwać poprawy dzięki przemysłowi samochodowemu. Produkcja wystarczającej ilości nowych, lepszych pojazdów powinna stopniowo doprowadzić do wymiany starych aut na nowe.

Mierzone dziesięcioleciami

Powinno to nastąpić w perspektywie 30 lat. – Tylko w Europie Zachodniej jeździ od 6 do 8 milionów aut ponad 15-letnich, które emitują do 30 razy więcej toksycznych spalin niż auta opuszczające fabryki dziś. Postęp w tej dziedzinie jest widoczny.

W ciągu ostatniej dekady emisja zanieczyszczeń została zredukowana od 10 do 30 razy dzięki nowocześniejszym silnikom, katalizatorom, lepszemu paliwu, filtrom powietrza – powiedział Jean Desley, dyrektor naukowy francuskiego Instytutu Nauki, Technologii, Środowiska i Infrastruktury.

Pozostanie po staremu

A jednak są to tylko półśrodki – stwierdzili uczestnicy konferencji w Bordeaux. Wprawdzie w wielu laboratoriach naukowcy, inżynierowie i technicy rozwijają nowe koncepcje napędu, pracują nad paliwem wodorowym, ale samochody w dającej się przewidzieć perspektywie, na przykład 100 lat, wciąż będą jeździły w oparciu o stary pomysł silnika spalinowego. Samochodowym silnikom elektrycznym eksperci nie rokują dużych szans, przynajmniej tak długo, jak nie wyczerpią się światowe zapasy ropy naftowej.

Oczywiście, silniki spalinowe są coraz oszczędniejsze. W perspektywie dwóch dekad można się spodziewać paliwa (benzyny i ropy) nowej generacji. Zdaniem Jeana Desleya w połowie bieżącego stulecia park samochodowy będzie się składał w 40 – 50 proc. z pojazdów ze zwykłymi silnikami spalinowymi, ale o mniejszych cylindrach. Większość tych samochodów będzie wyposażona w system typu stop/start. Za 40 lat po drogach będzie jeździło

25 proc. samochodów z napędem elektrycznym, z akumulatorami litowymi, lecz ich problemem pozostanie zbyt mały zasięg bez ładowania. Pozostałe pojazdy, około jednej czwartej, będą hybrydowe, przy czym silniki dieslowskie nie znikną.

– Na razie nie wymyślono niczego lepszego dla ciężarówek o ładowności 40 ton, choć mniejsze, 15-tonowe, mogą być za kilkadziesiąt lat hybrydowe – powiedział Jean Desley.

Natomiast nie pojawią się żadne przełomowe wynalazki ani silniki wodorowe, ani na sprężone powietrze.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora k.kowalski@rp.pl

I pozostaną takie, dopóki nie wyczerpią się zasoby ropy naftowej.

Oczywiście będą emitowały mniej toksycznych spalin, zużywając mniej paliwa, ale pod maską wciąż pozostaną, jeśli chodzi o zasadę funkcjonowania, silniki spalinowe i hybrydowe (spalinowo-elektryczne). W każdym razie w perspektywie najbliższego stulecia, czyli czterech statystycznych pokoleń.

Pozostało 93% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska