Pomysł jest prosty. Artykuły i wpisy znajomych będą prezentowane w postaci „magazynu" przypominającego papierowe wydania tygodników czy miesięczników. W taki sam sposób działają już aplikacje Flipboard czy Zite na urządzenia mobilne. Paper ma być jednak jeszcze bardziej spersonalizowany — w końcu Facebook wie o naszych preferencjach prawie wszystko.
„Paper sprawia, że historie są jeszcze piękniejsze i mają wciągającą oprawę graficzną, na cały ekran, bez elementów rozpraszających uwagę" — napisali twórcy aplikacji na stronie przedstawiającej plany firmy. Na razie na zdjęciach widać jedynie wersję przeznaczoną dla iPhone'a.
Pierwsza sekcja wiadomości magazynu Paper to strumień wiadomości z Facebooka. Jak zapowiadają twórcy nie będzie ona jednak mieć wszystkich funkcjonalności tradycyjnej strony Facebooka: opcja dodawania like'ów i udostępniania wiadomości kolejnym znajomym zostały ukryte (choć mają być dostępne). To zapewne jeden z pomysłów na pozbawienie czytelników elementów rozpraszających uwagę. Ma to jednak umożliwiać czytanie dłuższych tekstów i oglądanie wideo.
Użytkownicy będą mogli również dodawać własne tematy — dokładnie tak, jak dzieje się to teraz z „magazynami" Flipboard czy Zite. Od fotografii, przez modę, jedzenie i sport, na nowych technologiach skończywszy — „Facebook umożliwi miks treści z dobrze znanych źródeł oraz dopiero zdobywających popularność miejsc" — głosi strona Facebook Paper. Będzie również możliwość opublikowania własnych treści.