Wirtualna rzeczywistość Sony

Rewolucja w grach wideo: Japończycy z Sony opracowali system wirtualnej rzeczywistości podłączany do popularnej konsoli PlayStation 4. Nie wiadomo kiedy trafi na rynek.

Publikacja: 20.03.2014 17:20

Project Morpheus to na razie prototyp, z którym mogą się zapoznać w pierwszej kolejności twórcy gier

Project Morpheus to na razie prototyp, z którym mogą się zapoznać w pierwszej kolejności twórcy gier.

Foto: Sony

Project Morpheus to na razie tylko prototyp, który Sony pokazało podczas konferencji poświęconej elektronicznej rozrywce. Ma umożliwić „zanurzenie się" w świecie wykreowanym przez programistów. Złudzenie przebywania w wirtualnym otoczeniu ma być silniejsze niż kiedykolwiek, a wrażenia nieporównywalne z zabawą na zwykłym ekranie — przekonywali przedstawiciele firmy.

Morpheus ma postać zakładanych na głowę gogli z słuchawkami. Gogle kryją ekrany wysokiej rozdzielczości dające złudzenie oglądania obrazu trójwymiarowego. Zestaw ma wbudowane żyroskopy, dzięki którym to, co wyświetlają ekrany w goglach zależy od tego, w którą stronę obracamy głowę. Na przykład żeby się rozejrzeć wystarczy pokręcić głową (zamiast naciskania przycisków na kontrolerze konsoli) — trójwymiarowy obraz przed oczami płynnie przesunie się raz w jedną, raz w drugą stronę.

W podobny sposób działa system dźwięku otaczającego. Nie tylko daje złudzenie trójwymiarowej przestrzeni, ale też zmienia położenia „źródła" dźwięku w zależności od tego, jak ustawia głowę użytkownik. Zestaw współpracuje z kontrolerem Move i kamerą wideo konsoli PlayStation 4 dając pełniejsze złudzenie przebywania w świecie gry.

„W grach z odpowiednim wsparciem gracz może posługiwać się kontrolerem ruchu PlayStation Move i tym samym sterować określonym przedmiotem, jak chociażby mieczem. Project Morpheus odda ruch rąk gracza i miecza w świecie gry, dzięki czemu będzie miał on wrażenie, jakby za pomocą miecza fizycznie walczył z wrogiem w wirtualnym świecie" — czytamy w oficjalnym komunikacie Sony Computer Entertainment.

Firma prowadzi serię demonstracji zestawu na trwającej właśnie San Francisco Game Developers Conference. Jeden z programów przenosi użytkownika do podwodnej klatki dla nurków wokół której pływają rekiny. W innym będzie można przejść się po powierzchni Marsa (tu pomogła NASA dostarczając dane), albo pohasać po zamku z mieczem w dłoni. Zestaw można też wypróbować w „klasycznych" grach — symulatorze kosmicznego myśliwca „EVE Valkyrie" czy skradance „Thief".

- W SCE innowacje postrzegamy jako szansę rozwoju naszej misji polegającej na przesuwaniu granic zabawy – przekonuje Shuhei Yoshida, dyrektor SCE Worldwide Studios. — Project Morpheus to najnowszy przykład innowacji, która wyszła spod skrzydeł SCE. Będziemy dążyć do jej trwałego rozwoju, czekamy również na gry, które twórcy zawartości stworzą z udostępnionych im zestawów SDK.

Sony nie jest jedyną firmą, która podobne urządzenie przygotowuje. Najwięcej emocji budzi urządzenie Oculus Rift, prototypy którego już otrzymali twórcy gier wideo. Nie wiadomo jednak kiedy trafi do sprzedaży, ani jaka będzie jego cena.

Podobnie jest z „Morfeuszem" Sony. Firma przyznaje, że prace nad tym gadżetem trwały trzy lata. „SCE będzie kontynuować prace nad Project Morpheus i dążyć do wprowadzenia go na rynek komercyjny w przyszłości" — zapowiadają Japończycy. System wirtualnej rzeczywistości będzie naturalnie współpracował z konsolą gier nowej generacji PlayStation 4.

Project Morpheus to na razie tylko prototyp, który Sony pokazało podczas konferencji poświęconej elektronicznej rozrywce. Ma umożliwić „zanurzenie się" w świecie wykreowanym przez programistów. Złudzenie przebywania w wirtualnym otoczeniu ma być silniejsze niż kiedykolwiek, a wrażenia nieporównywalne z zabawą na zwykłym ekranie — przekonywali przedstawiciele firmy.

Morpheus ma postać zakładanych na głowę gogli z słuchawkami. Gogle kryją ekrany wysokiej rozdzielczości dające złudzenie oglądania obrazu trójwymiarowego. Zestaw ma wbudowane żyroskopy, dzięki którym to, co wyświetlają ekrany w goglach zależy od tego, w którą stronę obracamy głowę. Na przykład żeby się rozejrzeć wystarczy pokręcić głową (zamiast naciskania przycisków na kontrolerze konsoli) — trójwymiarowy obraz przed oczami płynnie przesunie się raz w jedną, raz w drugą stronę.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska