Energia Słońca zamiast żagli. W 160 dni dookoła świata

Czysta energia jest przyszłością żeglugi. Rejs łodzi z bateriami słonecznymi ma to udowodnić

Aktualizacja: 14.09.2010 19:11 Publikacja: 14.09.2010 19:05

Energia Słońca zamiast żagli. W 160 dni dookoła świata

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

21 września łódź zostanie zaprezentowana na wystawie Monaco Yacht Show. Krótko po zamknięciu imprezy, 24 września, katamaran rozpocznie wyprawę, kierując się w stronę Atlantyku. Raphael Domjan – pomysłodawca przedsięwzięcia – ma nadzieję, że katamaran bez przeszkód pokona trasę ok. 50 tys. km w ciągu 160 dni.

– Zadaniem załogi będzie pogoń za słońcem – powiedział Dany Faigaux, członek zespołu szwajcarskiego przedsiębiorstwa PlanetSolar, firmy pracującej w dziedzinie wykorzystania energii słonecznej. – Dotychczas żeglarstwo wymagało śledzenia trzech podstawowych parametrów: wiatru, fal i pływów. My dodajemy dwa następne – słońce i baterie litowo-jonowe. To zupełnie nowa dziedzina żeglarstwa.

[wyimek]50 tys. Km pokona katamaran w podróży dookoła kuli ziemskiej[/wyimek]

– Nie wiem, dlaczego nikt przed nami tego nie próbował – dodał Domjan.

Katamaran skonstruowany został z użyciem najnowocześniejszych technologii przez Knierim Yachtbau Kiel w Niemczech. To cudo techniki zostało nazwane "Türanor", czyli "potęga Słońca", z inspiracji książką J.R.R. Tolkiena "Władca pierścieni".

Łódź w sprzyjających warunkach będzie mogła pływać z prędkością 14 węzłów (26 km/h). Konstruktorzy mają nadzieję, że podczas podróży uda się uzyskać przeciętną prędkość 7,5 węzła (ok. 14 km /h). Dwie śruby służące do napędu i sterowania poruszane są przez zespół czterech silników. Energii dostarczać będą panele słoneczne o powierzchni 537 metrów kwadratowych. W ciągu dnia ogniwa fotowoltaiczne będą przetwarzały energię słoneczną na elektryczność, która będzie magazynowana przez baterie litowo-jonowe.

Przedział mieszkalny ma powierzchnię 200 mkw. Będzie w nim miejsce nawet dla 40 pasażerów – przy zapewnieniu minimum komfortu. Wygodnie łodzią może podróżować 18 osób. W pierwszy rejs dookoła świata wyruszy dwuosobowa załoga: Raphael Domjan i Patrick Marchesseau.

Wyprawa dookoła świata ma przekonać niedowiarków, że zasilanie energią słoneczną jest nie tylko zdrowe dla naszej planety, ale także bardzo wydajne. Konstruktorzy chcą także popularyzować inne źródła czystej energii.

Pomysłodawca budowy katamaranu nie ukrywa, że pomysł podróży dookoła świata zaczerpnął z powieści Jules'a Verne'a "W 80 dni dookoła świata".

– Chcemy być jak Phileas Fogg (jeden z bohaterów powieści) XXI wieku – powiedział Domjan. – Ale poza marzeniem Jules'a Verne'a chcemy służyć środowisku naturalnemu, zastępując kopalne paliwa energią słoneczną. Chcemy zainteresować inżynierów technologią, jaką wykorzystujemy. Podczas podróży załoga katamaranu wszędzie tam, gdzie to możliwe, będzie się trzymała równika. Na niektórych etapach wyprawy będą jej towarzyszyli dziennikarze i aktywiści ruchów ekologicznych.

Po pokonaniu Atlantyku załoga przeprawi się przez Kanał Panamski, przepłynie Pacyfik, potem wpłynie na Ocean Indyjski, dalej przez Kanał Sueski na Morze Śródziemne. Gdyby zagrożenie ze strony piratów w rogu Afryki wzmogło się gwałtownie, organizatorzy mają w zanadrzu trasę zastępczą – opłynięcie Przylądka Dobrej Nadziei i dalszą drogę do Europy przez Atlantyk.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji