Gry komputerowe to prosta rozrywka czy istotna część współczesnej kultury? „Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo” próbuje odpowiedzieć na to pytanie, pokazując ewolucję tej technologii – od jarmarcznych automatów na monety po współczesne elektroniczne superprodukcje rozmachem dorównujące hollywoodzkim filmom. Książka opisuje nie tyle technikę – piksele i megaherce nie są tu najważniejsze, ile ludzi, pieniądze i szybko zmieniający się rynek.
To jedna z niewielu pozycji, które poważnie traktują temat gier komputerowych i ich rozwoju w ciągu ostatniego ćwierćwiecza. Dla młodszych fanów gier zaskoczeniem będzie świetnie przedstawiona historia elektronicznej rozrywki (właściwie prehistoria – bo zaczyna się 40 lat temu). Najlepszym dowodem na to jest fakt, że ZX Spectrum – komputer, który wprowadził gry wideo do polskich domów – pojawia się dopiero w okolicach setnej strony.
I wszystko byłoby doskonale, gdyby nie decyzja, by „Cyfrowe marzenia” opatrzyć małymi, czarno-białymi ilustracjami. Szkoda, bo nic lepiej nie oddaje ewolucji gier komputerowych niż to, co widać na ekranie.
[ramka]
[i]Piotr Mańkowski[/i]