Twój telewizor dobierze za ciebie programy, pralka się z tobą przywita i opowie, co robiła, a szczoteczka sprawdzi, czy szorowałeś zęby odpowiednio długo i powie o tym aplikacji w smartfonie. Opaska na przegubie przypomni, że zażywasz za mało ruchu, i przy okazji odbierze od wagi w łazience dane o masie ciała. A telefon uprzedzi mieszkanie, że wyszedłeś już z pracy i pora uruchomić automatyczny odkurzacz. Tak ma wyglądać przyszłość według producentów elektroniki użytkowej pokazujących najnowsze gadżety na CES 2014.
Wszystko podłączone
Choć organizatorzy spodziewali się co najmniej 150 tysięcy gości, hale targowe, przez które zwykle nie można się przepchnąć, tym razem są luźniejsze. Może to efekt problemów ekonomicznych, a może ataku zimy, który sparaliżował północne stany i praktycznie zablokował lotniska.
Tak czy inaczej tegoroczna wystawa gadżetów w Las Vegas (trwa od wtorku do piątku) przyciągnęła mniej osób niż zwykle. W tym roku jednak producenci przygotowali też mniej przełomowych gadżetów. Najważniejsze nowości tym razem nie były wyłącznie sprzętowe. Koreańscy producenci – Samsung i LG – postanowili postawić na integrację domowych urządzeń. – Wyobraźcie sobie badanie lekarskie przez telewizor. Wyobraźcie sobie oglądanie razem z rodziną programu w telewizji, podczas gdy wy jesteście w kuchni – mówił podczas konferencji prasowej szef Samsunga BK Yoon. – Albo odbieranie telefonów przez lodówkę bez podnoszenia słuchawki. Tak będzie wyglądała przyszłość.
Samsung (Smart Home) proponuje sterowanie klimatyzacją, oświetleniem czy domową elektroniką przez aplikację na smartfona. Na przykład wychodząc z domu, można kazać systemowi wyłączyć światło, zmniejszyć temperaturę, uruchomić odkurzacz. LG jeszcze w tym roku chce natomiast uruchomić funkcję Home Chat, dzięki której będzie można wydawać domowym urządzeniom polecenia słowne.
Naprawdę będzie można porozmawiać z pralką czy lodówką. Jest tylko jeden haczyk. Jeżeli chcemy korzystać z tych zaawansowanych rozwiązań, musimy mieć cały sprzęt domowy – od telewizora po zmywarkę – jednej firmy.