Francja: Pierwsza droga z paneli słonecznych

Pierwszą drogę z panelami słonecznymi na powierzchni uruchomiono we Francji. Odcinek o długości kilometra kosztował 5 mln euro.

Aktualizacja: 27.12.2016 06:13 Publikacja: 26.12.2016 17:26

Opracowanie odpowiedniego materiału zajęło sześć lat

Opracowanie odpowiedniego materiału zajęło sześć lat

Foto: AFP

Eksperymentalną drogę Wattway położoną w okolicach miasteczka Tourouvre-au-Perche w Normandii. Odcinek o długości ok. kilometra wyłożono niemal 3 tys. paneli słonecznych. Znajdują się na nich arkusze żywicy z silikonem, które mają wytrzymać nacisk kół samochodów i ciężarówek. Opracowanie właściwej mieszanki materiałów zajęło sześć lat.

Francuska firma Colas, która położyła drogę, przewiduje, że każdego dnia po panelach przejedzie ok. 2 tys. pojazdów. Testy odcinka potrwa dwa lata - inżynierowie sprawdzą, czy konstrukcja wytrzymuje normalnych ruch drogowy. Wtedy też okaże się, ile elektryczności jest w stanie wygenerować.

Na razie projektanci utrzymują, że panele dostarczą ok. 767 kilowatogodzin - wystarczająco dużo, by zasilać oświetlenie miejskie w całym Tourouvre-au-Perche liczącym sobie ok. 3,5 tys. mieszkańców.

Firma Colas chciałaby zainstalować podobne panele na drogach Francji o łącznej długości 1000 kilometrów. Według wyliczeń zapewniłoby to elektryczność dla 5 mln ludzi (8 proc. populacji). W 2017 roku firma zamierza wybudować podobne konstrukcje jeszcze w 100 innych miejscach.

Wszystko to pod warunkiem, że panele wytrzymają obciążenie kołami samochodów. Jedyna podobna droga powstała w 2014 roku w Holandii. Ale tam służy tylko rowerzystom — i jest przygotowana na mniejsze obciążenie. Ma zaledwie 70 metrów długości i już zdążyła się popsuć.

Pojawiły się jednak wątpliwości co do sensowności całego przedsięwzięcia. Koszt położenia Wattway to 5 mln euro - tyle zapłacił francuski rząd. Wytwarzany przez drogę prąd kosztuje 13 razy więcej niż elektryczność z paneli słonecznych na dachach domów: te ostatnie są nie tylko tańsze, ale mają też korzystniejsze ustawienie względem promieni słonecznych.

Eksperymentalną drogę Wattway położoną w okolicach miasteczka Tourouvre-au-Perche w Normandii. Odcinek o długości ok. kilometra wyłożono niemal 3 tys. paneli słonecznych. Znajdują się na nich arkusze żywicy z silikonem, które mają wytrzymać nacisk kół samochodów i ciężarówek. Opracowanie właściwej mieszanki materiałów zajęło sześć lat.

Francuska firma Colas, która położyła drogę, przewiduje, że każdego dnia po panelach przejedzie ok. 2 tys. pojazdów. Testy odcinka potrwa dwa lata - inżynierowie sprawdzą, czy konstrukcja wytrzymuje normalnych ruch drogowy. Wtedy też okaże się, ile elektryczności jest w stanie wygenerować.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił