Najwyższy czas nauczyć się partnerstwa publiczno-prywatnego

Dotąd samorządy szukały i korzystały z dotacji, tych z czasem będzie jednak coraz mniej. To szansa dla rozwoju PPP w Polsce – mówił w programie #RZECZoNIERUCHOMOSCIACH Waldemar Buda, wiceminister w resorcie funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu do spraw partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).

Aktualizacja: 19.12.2019 17:32 Publikacja: 19.12.2019 15:53

Najwyższy czas nauczyć się partnerstwa publiczno-prywatnego

Foto: materiały prasowe

137 to liczba zrealizowanych w Polsce w latach 2009–2019 umów w ramach PPP, a 38 postępowań jest w toku. To niewiele, patrząc choćby na skalę potrzeb inwestycyjnych samorządów. Czemu wdrażanie PPP idzie tak opornie?

Te statystyki pokazują, że mamy wiele do zrobienia. Czemu mamy taki stan? Czynników jest dużo. Po pierwsze, jesteśmy na takim etapie, że cały czas korzystamy jeszcze ze środków europejskich. W wielu projektach samorządowych częścią finansowania są środki np. z regionalnych programów operacyjnych. Bezzwrotny system dotacyjny w konkurencji do partnerstwa publiczno-prywatnego jest korzystniejszy.

Dlatego też samorządy nie uczyły się tej formuły finansowania inwestycji. Szukały i korzystały z dotacji. Natomiast wiemy, że system ten będzie coraz szczuplejszy, będzie się zmieniał w kolejnych perspektywach. W związku z czym mamy teraz taki okres przejściowy, żeby uczyć się, jak angażować środki prywatne do inwestycji publicznych w sytuacji, w której tych innych możliwości będzie po prostu mniej. Mając przy tym świadomość, że środków własnych na inwestycje też będzie nie więcej niż teraz.

Czyli czeka nas rozwój PPP?

Jestem o tym przekonany. Wskazuje na to wiele czynników. Widzimy też, co dzieje się w Europie. My mamy mniej więcej 1,2 proc. wydatków publicznych finansowanych w tej formule, natomiast w Europie jest to średnio 8 czy nawet 12 proc. Mamy więc do nadrobienia kilkukrotność tej skali.

Jakie są zalety takiego partnerstwa?

Zaletą jest przede wszystkim finansowanie i zaangażowanie partnera prywatnego. To jest podstawowa wartość. Trzeba jednak patrzeć szerzej. W partnerstwie ryzyka są dzielone między podmiot publiczny i prywatny. Przez to wykonują one zadania, na których się najlepiej znają. Dzięki temu projektowaniem, budowaniem i utrzymaniem zajmuje się partner prywatny, który robi to od lat i który potrafi to robić.

Zintegrowanie projektowania, wybudowania i utrzymania w jednych rękach daje również oszczędności. Dziś mamy schemat następujący: zamawiany jest projekt, zyskuje on akcept samorządu i jego realizację zleca się firmie budowlanej. Wtedy się okazuje, że zaproponowane w projekcie rozwiązania architektoniczne są stosunkowo drogie do wykonania. A w związku z tym, że firma budowlana wygrała przetarg, bo zaproponowała najniższą stawkę, kupuje najtańsze materiały.

Ostatecznie samorząd dostaje produkt z drogimi i niepotrzebnymi elementami architektonicznymi, który zbudowany został z materiałów o złej jakości. A taki budynek musi później utrzymywać. Wtedy okazuje się, że obiekt szybko niszczeje i jest drogi w eksploatacji. Wszystko przez brak tej ciągłości. Nie ma podmiotu, który brałby odpowiedzialność za cały proces. Jeżeli natomiast ktoś projektuje, buduje, a później przez kilkanaście lat musi budynek utrzymać, to robi to tak, żeby koszty utrzymania i jakość wykonanych robót była jak najwyższa, żeby przez 15–20 lat nie dokładać do tego budynku ponad miarę. I to jest ogromna wartość PPP.

cała rozmowa na: rp.pl/nieruchomosci a w niej m.in.o tym, jakie projekty rządowe będą realizowane w formule PPP, czy w tym trybie powstanie Centralny Port Komunikacyjny i czy czeka nas kolejna zmiana przepisów

137 to liczba zrealizowanych w Polsce w latach 2009–2019 umów w ramach PPP, a 38 postępowań jest w toku. To niewiele, patrząc choćby na skalę potrzeb inwestycyjnych samorządów. Czemu wdrażanie PPP idzie tak opornie?

Te statystyki pokazują, że mamy wiele do zrobienia. Czemu mamy taki stan? Czynników jest dużo. Po pierwsze, jesteśmy na takim etapie, że cały czas korzystamy jeszcze ze środków europejskich. W wielu projektach samorządowych częścią finansowania są środki np. z regionalnych programów operacyjnych. Bezzwrotny system dotacyjny w konkurencji do partnerstwa publiczno-prywatnego jest korzystniejszy.

Pozostało 82% artykułu
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie
Nieruchomości
MLP Rzeszów na starcie. Inwestycja typu greenfield
Nieruchomości
Rośnie GLP Park Lędziny II. Pracę w magazynie ułatwią roboty
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nieruchomości
Łódź. Biurowiec React dostał zielony paszport