Łódź była kolejnym miastem, które wzięło udział w wirtualnym spotkaniu z cyklu „W 8 pytań dookoła miasta". Spotkania organizuje Urban Land Institute Poland (ULI). Podczas tych spotkań władze największych polskich miast przedstawiają strategię i politykę przestrzenną, wizję i misję rozwoju miasta.
Kamienice i wieże
– Widzimy duże zapotrzebowanie na mieszkanie w śródmieściu. Przystąpiliśmy więc do zmiany planów zagospodarowania – mówiła Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi. Miasto chce też korzystać z formuły PPP. W ten sposób chce budować parkingi i mieszkania komunalne. - W tym ostatnim przypadku leciwe kamienice mają zostać zagospodarowane przez inwestorów, a ich mieszkańcy mają dostać na wynajem lokale w nowym budownictwie – takie są deklaracje.
- Na start założyliśmy 500-700 nowych mieszkań, ale docelowo program mógłby osiągnąć poziom nawet ok. 2 tys. lokali – szacują władze miasta.
Sztandarową inwestycją miasta jest Nowe Centrum Łodzi (NCŁ). Władze miasta deklarują, że na terenie NCŁ będą mogły powstawać wysokościowce. Takie obiekty mogą też wyrosnąć w centralnym fragmencie trasy W-Z, na odcinku od al. Kościuszki do trasy Nowokonstytucyjnej. – Przy trasie WZ możliwe jest lokowanie zabudowy do wysokości 87 metrów, a w NCŁ ok. 70 m. - O ostatecznej wysokości zdecydują jednak plany miejscowe – zaznacza Hanna Zdanowska.
- Zrównoważony rozwój przestrzeni zurbanizowanej wymaga zwykle wdrożenia pakietu długofalowych działań. Modelowe strategie rozwoju miast kładą zwykle nacisk na przekształcanie przestrzeni zgodne z zasadami dotyczącymi środowiska i ekologii, oraz podnoszą jakość życia. Jednym z narzędzi, które wykorzystywane jest w takich przypadkach, jest zabudowa uzupełniająca istniejące układy urbanistyczne lub odzyskanie dla miast terenów które pełniły inne funkcje - komentuje Dorota Wysokińska-Kuzdra, senior partner w firmie doradczej Colliers, przewodnicząca ULI Poland i członek Komitetu Wykonawczego ULI Europe. - Budowa Nowego Centrum Łodzi wpisuje się w te trendy. Przestrzeń, uwolniona dzięki wprowadzeniu linii kolejowej i dworca Łódź Fabryczna pod ziemię, zostanie zagospodarowana przez stworzenie nowego fragmentu miasta, który ma szansę wprowadzić Łódź do europejskiej czołówki najlepiej zaprojektowanych metropolii. Co istotne, Łódź dostosowuje rożne działania i plany z myślą o lokalnej społeczności.