Cała Polska się buduje

Mieszkań, powierzchni handlowych czy biur szybko w Polsce przybywa. Zgodnie z prognozami, kolejne lata w wielu sektorach tego rynku będą jeszcze lepsze.

Aktualizacja: 23.02.2008 01:30 Publikacja: 23.02.2008 01:00

Cała Polska się buduje

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Rekordowo dużo przybyło zwłaszcza powierzchni handlowej – w ubiegłym roku na rynek trafiło prawie 800 tys. mkw. przy wzroście o 40 proc. w porównaniu z 2006 r. – podaje w swoim raporcie firma badawcza Cushman & Wakefield. Kolejne lata zapowiadają się jeszcze lepiej. W tym roku ma być oddanych do użytku dwa razy więcej powierzchni.

– To pokazuje, jak dynamicznie rozwija się branża i jaki ogromny ma dalej potencjał – mówi Andrzej Faliński z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Za tak świetny wynik odpowiadają w 80 proc. deweloperzy centrów handlowych. Ale szybko rozwija się nie tylko rynek handlowy, lecz i mieszkaniowy. Widać to po rosnącej liczbie oddawanych do użytku mieszkań. Ale też – niestety dla kupujących – po pnących się w górę cenach.

Zdaniem analityków z C&W w tym roku najbardziej odczują to klienci w miastach średniej wielkości, np. w Lublinie, Bydgoszczy czy Szczecinie. W trzech największych aglomeracjach, na które przypada piąta część inwestycji w kraju, wzrost cen mieszkań wyraźnie już zwolnił – w Krakowie do 5 proc., a we Wrocławiu i w Warszawie 10 – 15 proc. Tymczasem w Poznaniu ceny nowych mieszkań wystrzeliły w górę o prawie 60 proc., a w Katowicach o 55 proc.

Autorzy raportu wskazują także na ogromny wzrost rynku biurowego. We Wrocławiu jest już 260 tys. mkw. biur w budowie i planuje się ponad dwa razy tyle. W podobnym tempie rozwijać się będzie rynek krakowski. Niedawno IBM oraz Accounting Plaza obsługujący księgowość koncernu Ahold wynajęły biurowiec o powierzchni 3 tys. mkw. Zbudowała go firma GTC. Jak ocenia jej dyrektor generalny Piotr Kroenke, w najbliższych latach w tym mieście firma postawi kolejne dwa biurowce o powierzchni 20 tys. mkw.

Nie słabnie tempo rozwoju rynku hotelowego, który najlepsze lata ma zdecydowanie przed sobą. Instytut Turystyki szacuje, że wartość inwestycji w nowe hotele i modernizację starych w latach 2008 – 2012 może sięgnąć 5 mld zł. Orbis zamierza wydać na ten cel ok. 1,4 mld zł. Wiceprezes spółki Krzysztof Gerula przyznaje jednak, że pewną barierą w rozwoju mogą być galopujące ceny budowy hoteli. – Najprawdopodobniej ma to związek z Euro 2012, dlatego część inwestycji może zostać przesunięta na okres po mistrzostwach – wyjaśnia.

Inne firmy chcą jak najszybciej budować nowe obiekty. – W ciągu najbliższych dwóch lat chcemy otworzyć cztery nowe hotele – wylicza Joanna Stanowiecka z polskiej grupy Salwator, która jest właścicielem marki Hotel System. Prężnie chce się też rozwijać Hilton, który do 2012 r. planuje mieć w Polsce ponad dziesięć hoteli.

Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej