Czy musi być woda w budynku, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza

Publikacja: 31.03.2009 10:07

Czy musi być woda w budynku, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

[b][i]Chciałabym rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów ze szkła artystycznego za pomocą specjalnego pieca elektrycznego. Działalność chcę prowadzić w budynku gospodarczym nie posiadającym ujęcia wody. Nie zamierzam zatrudniać pracowników, budynek znajduje się 15 m od domu. Czy muszę doprowadzić wodę i kanalizację do budynku? W odpowiednich urzędach (sanepid, inspektorat pracy, inspektorat budowlany) uzyskałam sprzeczne informacje.[/i][/b] [i]- M. [/i]

[i][b]Odpowiada Janusz Rajca, rzeczoznawca budowlany, Biuro Obsługi Technicznej Budownictwa „Rodos”:[/b][/i]

To, czy trzeba będzie doprowadzić wodę i kanalizację, powinno się rozstrzygnąć na etapie projektu adaptacji budynku gospodarczego do nowych potrzeb, który to projekt czytelniczka będzie musiała dołączyć zgłaszając zmianę sposobu użytkowania obiektu. Nie wiemy, jak obecnie użytkowany jest ten budynek, ale jest bardzo prawdopodobne, że przy tego typu działalności gospodarczej zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu - zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy Prawo budowlane - będzie konieczne.

Zgłoszenia dokonać można w wydziale architektury (organ administracyjny architektoniczno budowlany właściwy dla danego miejsca). Należy dołączyć do niego m.in.:

- zaświadczenie wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo ostateczną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

- projekt (opis, rysunek) adaptacji budynku do potrzeb planowanej działalności,

- zwięzły opis techniczny, określający rodzaj i charakterystykę obiektu budowlanego oraz jego konstrukcję, wraz z danymi techniczno-użytkowymi, w tym wielkościami i rozkładem obciążeń, a w razie potrzeby, również danymi technologicznymi,

- ekspertyzę techniczną, wykonaną przez rzeczoznawcę budowlanego w odpowiedniej specjalności – tylko w przypadku, gdy zmiana sposobu użytkowania podjęcie bądź zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń,

- pozwolenia, uzgodnienia lub opinie wymagane odrębnymi przepisami - w zależności od potrzeb,

Dokumentację projektową powinien uzgodnić rzeczoznawca p.poż., ewentualnie również rzeczoznawca o innej specjalizacji - w zależności od zakresu adaptacji.

Urząd nie pozwoli na zmianę sposobu użytkowania, jeśli inwestor nie dołączy do projektu adaptacji zezwoleń i uzgodnień dotyczących planowanej zmiany sposobu użytkowania wydanych przez różne instytucje (m.in. sanepid, jednostkę straży pożarnej, inspektorat bhp). Informacje o tym, jakie uzgodnienia będą potrzebne, zdobędziemy w wydziale architektury. W uzgodnieniach mogą się znajdować wytyczne, od spełnienia których zależeć będzie zezwolenie na użytkowanie obiektu. Mogą się one różnić w poszczególnych instytucjach.

Jeżeli zamierzona zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego wymaga wykonania robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę - rozstrzygnięcie w sprawie zmiany sposobu użytkowania następuje wtedy w drodze decyzji o pozwoleniu na budowę.

Niezależnie od tego, czy zmiana sposobu użytkowania będzie dokonana na podstawie pozwolenia na budowę, czy tylko zgłoszenia, samo rozpoczęcie prac budowlanych należy zgłosić w odpowiednim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego (zakończenia robót nie trzeba już tam zgłaszać). Po zakończeniu adaptacji należy też powiadomić Państwową Straż Pożarną, Sanepid i PIP. Instytucje te mają 14 dni od otrzymania zgłoszenia o zakończeniu adaptacji na wniesienie ewentualnych uwag.

[ramka][b]Podstawa prawna:[/b]

[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183262]Ustawa z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane[/link] (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) [/ramka]

[b][i]Chciałabym rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów ze szkła artystycznego za pomocą specjalnego pieca elektrycznego. Działalność chcę prowadzić w budynku gospodarczym nie posiadającym ujęcia wody. Nie zamierzam zatrudniać pracowników, budynek znajduje się 15 m od domu. Czy muszę doprowadzić wodę i kanalizację do budynku? W odpowiednich urzędach (sanepid, inspektorat pracy, inspektorat budowlany) uzyskałam sprzeczne informacje.[/i][/b] [i]- M. [/i]

[i][b]Odpowiada Janusz Rajca, rzeczoznawca budowlany, Biuro Obsługi Technicznej Budownictwa „Rodos”:[/b][/i]

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Sądy i trybunały
Już ponad 1000 wakatów w sądach. KRS wzywa Bodnara
Prawo w Polsce
Ponowne przeliczenie głosów. SN dał zielone światło
Sądy i trybunały
Szef adwokatury: jest sposób na uzdrowienie sądów i podpis Karola Nawrockiego
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Praca, Emerytury i renty
Ranking najbardziej poważanych zawodów. Adwokat i sędzia zaliczyli spadek