Oddasz grunt szybciej, dostaniesz pięć procent więcej, niż jest wart

Drogowa specustawa, która pozwala na szybkie zajmowanie prywatnej ziemi pod publiczne inwestycje, budzi nadal sporo kontrowersji. Szczególnie wśród wywłaszczanych. Kiedy działkę trzeba oddać i za ile? Czy można zwlekać z przekazaniem terenu?

Publikacja: 09.08.2010 03:45

Radosław Pluciński

Radosław Pluciński

Foto: Archiwum

[b]Na pytania "Rzeczpospolitej" odpowiada Radosław Pluciński, [i]radca prawny, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy[/i][/b]

[b]Rz: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=288399]Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych[/link] wprowadziła nowy typ decyzji, którą zastąpiono decyzję lokalizacyjną i o pozwoleniu na budowę. Co to oznacza w praktyce dla właścicieli gruntów, na których planowane są inwestycje?[/b]

[b]Radosław Pluciński:[/b] Celem, który przyświecał ustawodawcy podczas prac nad ustawą o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tzw. specustawą drogową), wprowadzoną 10 kwietnia 2003 r., miało być usprawnienie prac nad inwestycjami drogowymi. Z uwagi na fakt, że pierwotnie przyjęte rozwiązania nie spełniły w pełni pokładanych w nich oczekiwań, tak zwana specustawa drogowa została znowelizowana w 2008 r. Weszła w życie 10 września 2008 r.

Jedną z kluczowych zmian było wprowadzenie instytucji decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej oraz ustalenie nowych zasad wywłaszczania nieruchomości i wypłacania odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogi. Poprzez wprowadzenie nowego rodzaju decyzji administracyjnej – zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, znacznie uproszczono i przyspieszono postępowanie o zajęcie nieruchomości pod inwestycje drogowe. Tym sposobem dokonano połączenia dwóch dotychczasowych decyzji – o ustaleniu lokalizacji drogi i o pozwoleniu na budowę – w jedną. W efekcie procedura, której celem jest przejęcie nieruchomości pod inwestycje drogowe, skrócona została nawet o kilka miesięcy.

[b]Jak długo te specjalne przepisy mają obowiązywać?[/b]

Uchwalając tzw. specustawę drogową, ustawodawca przewidział, że jej postanowienia będą obowiązywać jedynie do 31 grudnia 2020 r. Po tym dniu ustawa traci moc.

[b]Pod jakie inwestycje można odebrać prywatny grunt na podstawie przepisów tzw. specustawy drogowej?[/b]

Na zasadach określonych w ustawie o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, możliwe jest wywłaszczenie prywatnych nieruchomości pod inwestycje związane z budową dróg publicznych, tj. dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych oraz gminnych.

[b]Czy właściciel prywatnej działki, kosztem której ma być poszerzona droga, może nie zgodzić się na to? Jak powinien się odwołać?[/b]

Stronie, która jest niezadowolona z rozstrzygnięcia, od decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej służy odwołanie do organu wyższego stopnia. Jest nim wojewoda – gdy decyzja jest wydana przez starostę, lub minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej – w przypadku wydania decyzji przez wojewodę.

Właściciel nieruchomości może odwołać się od niekorzystnej dla siebie decyzji w terminie 14 dni od dnia doręczenia mu zawiadomienia o wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. W przypadku gdy decyzja organu drugiej instancji, rozpatrującego odwołanie właściciela nieruchomości, będzie dla niego niekorzystna, może on w ciągu 30 dni od dnia jej doręczenia zaskarżyć ją do właściwego miejscowo wojewódzkiego sądu administracyjnego, a następnie do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Organ orzekający w drugiej instancji jest zobowiązany do rozpatrzenia odwołania strony od decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w terminie 30 dni. Natomiast sąd administracyjny rozpatruje skargę w terminie dwóch miesięcy od dnia jej wniesienia.

[b]Jak kwestionować wycenę ziemi i wysokość proponowanego odszkodowania za jej zajęcie?[/b]

Postępowanie mające na celu wywłaszczenie nieruchomości pod inwestycje drogowe przebiega w dwóch etapach. Pierwszy – zakończony jest wydaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Drugi – obejmuje wydanie decyzji ustalającej wysokość odszkodowania za przejęte nieruchomości. Decyzję tę wydaje organ, który wydał zezwolenie. Ma na to 30 dni od dnia, w którym wydana decyzja stała się ostateczna.

Ustalenie wysokości odszkodowania i jego wypłata odbywa się na podstawie przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=357084]ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami[/link], z uwzględnieniem uregulowań szczegółowych przewidzianych przez specustawę drogową. Wysokość odszkodowania ustalana jest po uzyskaniu opinii rzeczoznawcy majątkowego. Uwzględnia się przy tym stan faktyczny nieruchomości w dniu wydania decyzji oraz jej wartość w chwili wypłaty odszkodowania.

Wysokość przyznanego odszkodowania można kwestionować poprzez odwołanie się od decyzji ustalającej wysokość odszkodowania za przejęcie nieruchomości.

[b]Ile czasu właściciel ziemi ma na jej wydanie, jak długo może z tym zwlekać? Co się stanie, jeśli tego nie zrobi?[/b]

Termin wydania nieruchomości lub wydania nieruchomości i opróżnienia lokali oraz innych pomieszczeń każdorazowo określony jest w samej treści decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Nie może być on krótszy niż 120 dni od dnia, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna.

W przypadku gdy właściciel nieruchomości nie wyda jej w terminie wskazanym w decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, jej postanowienia mogą być wykonane w drodze egzekucji administracyjnej. Egzekucję obowiązku, wynikającego z decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, przeprowadza się w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku właściwego zarządcy drogi.

Inaczej jest w przypadku decyzji, co do której nadano rygor wykonalności, a którą nadaje się w przypadkach uzasadnionych interesem społecznym lub gospodarczym. Wówczas właściciel nieruchomości zobowiązany jest do niezwłocznego wydania nieruchomości, opróżnienia lokali i innych pomieszczeń.

[b]Jak długo trzeba czekać na odszkodowanie?[/b]

W zakresie procedury ustalania wysokości odszkodowania stosowana jest ustawa o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z jej postanowieniami zapłata odszkodowania następuje jednorazowo w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja określająca kwotę odszkodowania stała się ostateczna.

[ramka][srodtytul]Warto wiedzieć [/srodtytul]

[b]Jakie zachęty stosuje ustawodawca, aby zmobilizować do przekazania ziemi pod inwestycję – co można zyskać, nie odwołując się?[/b]

>> Wysokość odszkodowania może przekroczyć wartość nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego i być powiększona o 5 proc. ich wartości, jeśli osoba wywłaszczona wyda nieruchomość najpóźniej w ciągu 30 dni. Termin ten jest liczony od dnia doręczenia zawiadomienia o wydaniu decyzji o zezwoleniu na inwestycję drogową, jeżeli nadano jej rygor natychmiastowej wykonalności lub w dniu, w którym stała się ona ostateczna.

>> Uzyskanie prawa do żądania dodatkowej kwoty odszkodowania w wysokości 5 proc. wartości przyznanego właścicielowi nieruchomości odszkodowania nie jest uzależnione od tego, czy strona postępowania będzie w toku postępowania korzystała z przysługujących jej środków zaskarżenia.

>> Gdy decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dotyczy nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym albo budynkiem, w którym został wyodrębniony lokal mieszkalny, wysokość odszkodowania, o którym mowa w ust. 1, przysługującego dotychczasowemu właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu zamieszkałemu w tym budynku albo lokalu, powiększa się o kwotę 10 000 zł w odniesieniu do tej nieruchomości.[/ramka]

[ramka]OPINIA

[b]Kontrowersje wokół specustawy[/b]

[b]Część właścicieli niezadowolonych z nowych przepisów uważa, że umożliwiają one działanie przeciwko nim, tzw. metoda faktów dokonanych.[/b]

[b]Radosław Pluciński:[/b] Obawy takie są nieuzasadnione. Przyjęta przez specustawę procedura przejęcia nieruchomości pod inwestycje drogowe jest wprawdzie w znacznym stopniu uproszczona, w żadnym stopniu nie pozbawia jednak właściciela nieruchomości prawa uczestniczenia w postępowaniu administracyjnym oraz korzystania z przysługujących mu środków zaskarżenia, z możliwością zaskarżenia decyzji do Naczelnego Sądu Administracyjnego włącznie. [/ramka]

[b]Na pytania "Rzeczpospolitej" odpowiada Radosław Pluciński, [i]radca prawny, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy[/i][/b]

[b]Rz: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=288399]Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych[/link] wprowadziła nowy typ decyzji, którą zastąpiono decyzję lokalizacyjną i o pozwoleniu na budowę. Co to oznacza w praktyce dla właścicieli gruntów, na których planowane są inwestycje?[/b]

Pozostało 94% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów