[b]Na pytania "Rzeczpospolitej" odpowiada Radosław Pluciński, [i]radca prawny, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy[/i][/b]
[b]Rz: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=288399]Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych[/link] wprowadziła nowy typ decyzji, którą zastąpiono decyzję lokalizacyjną i o pozwoleniu na budowę. Co to oznacza w praktyce dla właścicieli gruntów, na których planowane są inwestycje?[/b]
[b]Radosław Pluciński:[/b] Celem, który przyświecał ustawodawcy podczas prac nad ustawą o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tzw. specustawą drogową), wprowadzoną 10 kwietnia 2003 r., miało być usprawnienie prac nad inwestycjami drogowymi. Z uwagi na fakt, że pierwotnie przyjęte rozwiązania nie spełniły w pełni pokładanych w nich oczekiwań, tak zwana specustawa drogowa została znowelizowana w 2008 r. Weszła w życie 10 września 2008 r.
Jedną z kluczowych zmian było wprowadzenie instytucji decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej oraz ustalenie nowych zasad wywłaszczania nieruchomości i wypłacania odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogi. Poprzez wprowadzenie nowego rodzaju decyzji administracyjnej – zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, znacznie uproszczono i przyspieszono postępowanie o zajęcie nieruchomości pod inwestycje drogowe. Tym sposobem dokonano połączenia dwóch dotychczasowych decyzji – o ustaleniu lokalizacji drogi i o pozwoleniu na budowę – w jedną. W efekcie procedura, której celem jest przejęcie nieruchomości pod inwestycje drogowe, skrócona została nawet o kilka miesięcy.
[b]Jak długo te specjalne przepisy mają obowiązywać?[/b]