Jak wybrać zarząd wspólnoty

Właściciele mogą zarząd dla swojego budynku powierzyć lub wybrać

Publikacja: 23.10.2010 03:30

Jak wybrać zarząd wspólnoty

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Wspólnota ma dwie drogi znalezienia gospodarza.

Art. 18 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CD82735B6156A57E8CC1684F70A50218?id=128489]ustawy o własności lokali (uwl)[/link] stwierdza, że zarząd można powierzyć osobie fizycznej (np. posiadającej licencję) lub prawnej, m.in. spółdzielni mieszkaniowej, deweloperowi.

Zarząd powierza się w umowie notarialnej o ustanowieniu odrębnej własności lokali lub w innej umowie zawartej w formie aktu notarialnego. Najczęściej następuje to, gdy właściciel (np. gmina) sukcesywnie sprzedaje lokale w swoim budynku. Umowy przewidują taki sam sposób sprawowania zarządu. Zarząd powierza się także, gdy właściciel gruntu zobowiązuje się do wybudowania na własnym gruncie budynku mieszkaniowego, a następnie przenieść własność znajdujących się w nim lokali (wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej) na klientów. Taki rodzaj zarządu spotyka się najczęściej w nowych budynkach wybudowanych przez dewelopera. Zwykle ustanawia się go na kilka lat. Sprawują go osoby zatrudniane przez dewelopera. Po upływie tego okresu właściciele zwykle z niego rezygnują.

Inna ewentualność to wybór zarządu jedno- lub wieloosobowego w trybie art. 20 ustawy o własności lokali.

W jego skład mogą wchodzić tylko osoby fizyczne. Nie ma przy tym znaczenia, czy są wybrane spośród właścicieli czy też spoza ich grona. Członkowie wybranego zarządu nie muszą mieć licencji zawodowej zarządcy, chyba że zarządzają jeszcze innymi nieruchomościami i prowadzą właśnie taką działalność gospodarczą.

[wyimek]Niezadowoleni z zarządu mogą go po prostu odwołać[/wyimek]

W małych wspólnotach (maksymalnie siedem lokali) – działających na podstawie kodeksu cywilnego o współwłasności – zarządzają nieruchomością wspólną bezpośrednio właściciele (bez zarządcy lub zarządu), chyba że zdecydowali się powierzyć zarząd w umowie notarialnej lub go wybrać. Zarząd wspólnoty kieruje jej sprawami, reprezentuje właścicieli na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami.

Właściciele niezadowoleni z zarządu mogą go po prostu odwołać. Mają prawo również zawiesić działalność całego zarządu lub poszczególnych jego członków. Uchwałę w tej sprawie podejmuje się na corocznym zebraniu lub na tym‚ które zwołuje zarząd na wniosek właścicieli dysponujących co najmniej 1/10 udziałów w nieruchomości wspólnej (porządek zebrania musi przewidywać podjęcie takiej uchwały). Zarząd dołącza do zawiadomienia o zebraniu projekt uchwały. Właściciele mogą też opracować go sami‚ a następnie przekazać go zarządowi‚ aby zebrał pod nim podpisy (tzw. indywidualne zbieranie głosów).

Tak jest z zarządem wybranym. Ten powierzony można odwołać tylko notarialnie. Wystarczy, że na zebranie właścicieli zaprosi się notariusza i będzie on protokołował uchwałę o odwołaniu zarządu.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=r.krupa@rp.pl]r.krupa@rp.pl[/mail][/i]

Wspólnota ma dwie drogi znalezienia gospodarza.

Art. 18 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CD82735B6156A57E8CC1684F70A50218?id=128489]ustawy o własności lokali (uwl)[/link] stwierdza, że zarząd można powierzyć osobie fizycznej (np. posiadającej licencję) lub prawnej, m.in. spółdzielni mieszkaniowej, deweloperowi.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo