Kiedy prowadzi się nielegalne biuro w mieszkaniu

Prowadzenie działalności we własnym M nie zawsze wymaga zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania lokalu

Publikacja: 10.01.2011 02:00

Kiedy prowadzi się nielegalne biuro w mieszkaniu

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

[b]Jestem właścicielem mieszkania (znajduje się ono w budynku, którym zarządza wspólnota). Od dwóch lat prowadzę w nim biuro. Nigdy nie starałem się w starostwie o zmianę sposobu użytkowania tego lokalu. Czy popełniłem samowolę budowlaną? Jeżeli tak, to czy jej legalizacja jest możliwa i na podstawie jakich przepisów?[/b] – pyta czytelnik.

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4479B10C4D90BF82AD0A90F3F494598A?id=183262]Prawo budowlane [/link]przewiduje możliwość zmiany sposobu użytkowania. Konkretnie mówi o tym art. 71 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=404250]prawa budowlanego[/link]. Przepis stanowi, że zmiana sposobu użytkowania polega na „podjęciu bądź zaniechaniu w obiekcie budowlanym lub w jego części działalności zmieniającej warunki”: bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska, wielkość lub układ obciążeń.

Oznacza to, że jeżeli podejmuje się działalność, która nie ma wpływu na wymienione w przepisie warunki, niepotrzebne są żadne formalności budowlane. Natomiast gdy taki wpływ istnieje, niezbędne jest zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania u starosty.

Jeżeli się tego nie zrobi, to popełnia się samowolę. Jak się o tym przekonać? Najlepiej zapytać osobę z uprawnieniami budowlanymi lub zlecić ekspertyzę. Gdyby okazało się, że doszło do samowoli, wówczas czytelnik ma prawo wystąpić o legalizację. W tym celu powinien zwrócić się o to do powiatowego inspektora nadzoru budowlanego.

Formalności jest sporo. I tak wspomniany inspektor (art. 71a prawa budowlanego) wstrzymuje użytkowanie obiektu budowlanego (lub jego części) i nakłada obowiązek przedstawienia w wyznaczonym terminie dokumentów.

Są to na ogół takie same dokumenty, jakie są wymagane przy zgłoszeniu zmiany sposobu użytkowania, czyli opis i rysunek (mapa) określające usytuowanie obiektu budowlanego (z tym mieszkaniem) w stosunku do granic nieruchomości i innych obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej i na sąsiednich nieruchomościach, z oznaczeniem części obiektu, w której dokonano zmiany sposobu użytkowania.

Potrzebny jest także zwięzły opis techniczny określający rodzaj i charakterystykę obiektu budowlanego oraz jego konstrukcję wraz z danymi techniczno-użytkowymi, w tym wielkościami i rozkładem obciążeń; dowody uzyskania wymaganych uzgodnień, pozwoleń i opinii (np. konserwatora zabytków). W razie zmiany sposobu użytkowania mieszkania na biuro niezbędna będzie opinia rzeczoznawcy ds. bhp i sanitarno-higienicznych.

Potrzebne będzie ponadto oświadczenie o posiadaniu prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Takie oświadczenie można złożyć, gdy ma się pisemną zgodę właściciela budynku. W tym wypadku wspólnoty mieszkaniowej (właściciele mieszkań są bowiem współwłaścicielami budynku).

To jednak nie wszystko. Prawo budowlane wymaga zaświadczenia o zgodności z planem miejscowym albo decyzją o warunkach zabudowy (w razie braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) i ekspertyzy technicznej wykonanej przez mającego uprawnienia budowlane bez ograniczeń w odpowiedniej specjalności.

Powiatowy inspektor sprawdza następnie kompletność dokumentów i ich zgodność z przepisami. Jeżeli nadzór dojdzie do wniosku, że wszystkie nałożone na inwestora obowiązki zostały zrealizowane a zmiana sposobu użytkowania nie narusza przepisów, wydaje postanowienie o ustaleniu opłaty legalizacyjnej. Jej wysokość wylicza się na podstawie wzoru z prawa budowlanego.

Stawkę 500 zł mnoży się przez 10 i przez odpowiedni współczynnik kategorii obiektu i jego wielkości (zawiera je załącznik do prawa budowlanego). Przy czym jej wyliczenie nie jest już takie proste, jak w wypadku opłat za nielegalne budowy, pod uwagę bierze się bowiem współczynnik kategorii obiektu, którego dotyczy zmiana, ale współczynnik wielkości obiektu już inny, a mianowicie dotyczący części obiektu, w której będzie legalizowana zmiana sposobu użytkowania.

Korzystniejsze jest zgłoszenie staroście zmiany sposobu użytkowania w sposób przewidziany prawem (na podstawie art. 70 prawa budowlanego) i następnie ponowne już legalne zorganizowanie działalności biurowej.

[b]Jestem właścicielem mieszkania (znajduje się ono w budynku, którym zarządza wspólnota). Od dwóch lat prowadzę w nim biuro. Nigdy nie starałem się w starostwie o zmianę sposobu użytkowania tego lokalu. Czy popełniłem samowolę budowlaną? Jeżeli tak, to czy jej legalizacja jest możliwa i na podstawie jakich przepisów?[/b] – pyta czytelnik.

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4479B10C4D90BF82AD0A90F3F494598A?id=183262]Prawo budowlane [/link]przewiduje możliwość zmiany sposobu użytkowania. Konkretnie mówi o tym art. 71 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=404250]prawa budowlanego[/link]. Przepis stanowi, że zmiana sposobu użytkowania polega na „podjęciu bądź zaniechaniu w obiekcie budowlanym lub w jego części działalności zmieniającej warunki”: bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska, wielkość lub układ obciążeń.

Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie