Tak wynika z badania, które przeprowadził portal nieruchomości Domy.pl. - Mimo zdecydowanej przewagi podaży mieszkań nad popytem, proces wyboru idealnego lokalu nie zawsze jest szybki. Dla części klientów wybór wciąż jest zbyt mały lub ceny są zbyt wysokie - mówi Marcin Drogomirecki, analityk portalu Domy.pl.
Dodaje, że są też klienci, którzy wprawdzie znaleźli kilka interesujących ofert, ale nie są w stanie dokonać ostatecznego wyboru. - Ponad jedna trzecia klientów zainteresowanych kupnem mieszkania poszukuje optymalnej oferty już co najmniej pół roku - podaje Marcin Drogomirecki.
Z analiz portalu wynika, że prawie 40 proc. osób planujących kupno mieszkania, rozpoczęło swoje poszukiwania nie dawniej niż przed miesiącem. - Ponad jedna trzecia z nich jeszcze nie obejrzała w tym czasie żadnego lokum. Pięć mieszkań lub więcej zdążył obejrzeć co czwarty poszukujący mieszkania - podaje Marcin Drogomirecki.
Dodaje, że prawie 20 proc. badanych szuka mieszkania minimum miesiąc, ale nie dłużej niż kwartał. - Co czwarty klient z tej grupy nie zdecydował się jeszcze na obejrzenie choć jednego lokalu. Ponad dwie trzecie osób obejrzało w tym czasie co najmniej dwa lokale, a co trzeci był już w minimum pięciu - mówi analityk z portalu Domy.pl. - Najmniej liczną grupę stanowią osoby, które szukają oferty zakupu mieszkania ponad trzy miesiące ale nie dłużej niż pół roku. Tyle czasu na znalezienie odpowiedniego lokum poświęcił już co jedenasty klient. Co drugi z nich nie zdecydował się jeszcze na zakup mimo obejrzenia co najmniej pięciu mieszkań. Co szósty nie znalazł na rynku oferty, która warta by była osobistego obejrzenia - wylicza.
Podkreśla, że ponad jedna trzecia klientów rozpoczęła poszukiwanie mieszkania minimum pół roku temu. - Mimo obejrzenia średnio dziesięciu mieszkań, ponad połowa z nich nie zdecydowała się na transakcję - mówi Drogomirecki. I podkreśla, że trudno jest oszacować liczbę osób, które rezygnują z pomysłu zakupu mieszkania i mimo rozpoczęcia poszukiwań zarzucają ich kontynuację.