Jak szybko znaleźć kupca?

Oglądający mieszkanie skupia się często na jego wadach. Ekspert umie zwrócić uwagę klienta na zalety lokalu.

Publikacja: 14.12.2013 15:04

Wiele osób sprzedających mieszkanie ma problem ze znalezieniem kupca. Potencjalni nabywcy przychodzą, oglądają i... odchodzą. Być może winę ponosi słabe przygotowanie mieszkania do sprzedaży. Rozwiązaniem może być skorzystanie z zyskującej coraz większą popularność usługi home stagingu. Na czym polega? W skrócie można powiedzieć, że chodzi o  marketing nieruchomości.

Uwypuklić zalety

Home staging to trudna sztuka, którą jej przeciwnicy łączą z ukrywaniem wad danego mieszkania. Jednak bardziej chodzi tu o uwypuklenie zalet niż tuszowanie wad, o to, by mieszkanie wyglądało tak, by oglądający je, po pierwsze, poczuł się w nim komfortowo, a po drugie, chciał w nim zamieszkać.

Jest to swego rodzaju połączenie marketingu i psychologii ze sztuką aranżacji wnętrz. Warto zaznaczyć, że celem podstawowym home stagingu jest maksymalizacja prawdopodobieństwa i ceny sprzedaży przy jak najmniejszych nakładach.

Absolutną podstawą, jeśli chodzi o przygotowanie mieszkania do sprzedaży, jest jego posprzątanie. To niby oczywiste, ale rzeczywistość jest taka, że wiele osób zaprasza potencjalnych kupców do mieszkania, w którym jest bałagan, i tłumaczy się zabieganiem czy nieposłuszną gromadką dzieci, która „właśnie porozrzucała te zabawki".

Kolejnym krokiem, który należy podjąć, jest usunięcie przedmiotów personalizujących nieruchomość. Chodzi o zdjęcia, plakaty, trofea i inne osobiste pamiątki czy ozdoby. To, że obecny właściciel czuje się z nimi dobrze, nie znaczy, że tak samo będzie w przypadku kupującego.

W wielu wypadkach kluczem do tego, by mieszkanie korzystnie wyglądało, jest światło. Czasem wystarczy pozbyć się zasłon czy grubych firan, rozjaśnić sufit. Odświeżenie mieszkania może być jedynym znaczącym kosztem w procesie przygotowania go do sprzedaży. W przypadku przeciętnego lokalu wydatek nie powinien przekroczyć 1,5 tys. zł, choć dokładna kwota zależy od jakości farb i wynagrodzenia fachowca, któremu to zlecimy.

Wydatki i zyski

Czasem warto też przemeblować lokal, dodać kilka drobiazgów nadających pomieszczeniom klimatu i mamy mieszkanie gotowe do sprzedaży. Koszt? To zależy. Eksperci mówią, że celem home stagingu jest wydobycie z mieszkania potencjału po to, by przy możliwie najniższych kosztach zmaksymalizować prawdopodobieństwo szybkiego znalezienia kupca, który zapłaci oczekiwaną kwotę. Sama konsultacja ze specjalistą to wydatek rzędu kilkuset złotych. Wtedy jednak można liczyć jedynie na wizytę tzw. stagera i raport z listą rzeczy, które warto zrobić. Wówczas właściciel mieszkania ma dwa wyjścia: albo zmian dokona samodzielnie, albo realizację zleci specjalistom.

Niektóre firmy w pakiecie oferują nawet wykonanie profesjonalnych zdjęć, które umieszczone w ogłoszeniu, na pewno przyciągną uwagę. Łączny koszt zależy od tego, ile pracy wymaga dany lokal. Zwykle kwota potrzebna do przygotowania przeciętnego mieszkania do sprzedaży (łącznie z odświeżeniem ścian) bardzo rzadko przekracza kilka tysięcy złotych. W większości przypadków pieniądze zainwestowane w przygotowanie lokalu do sprzedaży zwracają się z nawiązką.

Warto pamiętać, że oglądający mieszkanie skupiają się na jego wadach. Niektórzy wręcz za punkt honoru stawiają sobie znalezienie jak największej liczby niedociągnięć. Home staging ma odciągnąć ich uwagę od wad nieruchomości i skoncentrować ją na zaletach.

Czasem złe dopasowanie mebli (co nie ma znaczenia, bo sprzedający i tak je zabiera) lub bałagan w mieszkaniu potrafią skutecznie odstraszyć nabywców.

Marcin Krasoń, analityk Home Broker

Warto wiedzieć

- Zdaniem Barbary Schwarz, amerykańskiej guru home stagingu, na przygotowanie mieszkania do sprzedaży trzeba zwykle wydać ok. 1 proc. wartości nieruchomości.

- Efektem jest cena rosnąca nawet o 10 proc., więc zainwestowane pieniądze zwracają się z kilkakrotnym przebiciem.

- Przeprowadzenie akcji przygotowania mieszkania do sprzedaży znacznie skraca czas potrzebny na znalezienie ostatecznego nabywcy (średnio o 40 proc.).

Wiele osób sprzedających mieszkanie ma problem ze znalezieniem kupca. Potencjalni nabywcy przychodzą, oglądają i... odchodzą. Być może winę ponosi słabe przygotowanie mieszkania do sprzedaży. Rozwiązaniem może być skorzystanie z zyskującej coraz większą popularność usługi home stagingu. Na czym polega? W skrócie można powiedzieć, że chodzi o  marketing nieruchomości.

Uwypuklić zalety

Pozostało 90% artykułu
Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie