Kontrowersyjne prawo odkupu nieruchomości

Czy prawo własności nieruchomości rolnych wykonywane przez Agencję Nieruchomości Rolnych jest zgodne z konstytucją – zastanawia się prof. dr hab. Paweł Czechowski, kierownik Zakładu Prawa Rolnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego

Aktualizacja: 08.03.2008 08:58 Publikacja: 08.03.2008 00:52

Kontrowersyjne prawo odkupu nieruchomości

Foto: Rzeczpospolita

Od kilku miesięcy na łamach krajowych czasopism, w tym również „Rzeczpospolitej” (31 sierpnia 2007 r., 16 stycznia i 3 marca 2008 r.), publikowane są artykuły dotyczące prawa odkupu nieruchomości wykonywanego przez Agencję Nieruchomości Rolnych.

13 lutego 2008 r. rzecznik praw obywatelskich skierował wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP wykonywania przez ANR prawa odkupu na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy z 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. Wniosek dotyczy stwierdzenia niezgodności tego artykułu ustawy z kilkoma artykułami konstytucji (art. 2, art. 21 ust. 1, art. 64 w związku z art. 31 ust. 3) i formułuje zarzut niekonstytucyjności prawa odkupu nieruchomości rolnych wykonywanych przez ANR jako powiernika Skarbu Państwa w odniesieniu do mienia tworzącego Zasób Własności Rolnej Skarbu Państwa. W uzasadnieniu wniosku podkreślono m.in., że cytowany przepis ustawy nie określa sytuacji, w których ANR może korzystać z tego prawa, a także, iż odkupując sprzedane uprzednio nieruchomości, agencja może działać w celach spekulacyjnych.

Agencji przysługuje zastrzeżenie prawa odkupu nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa w ciągu pięciu lat, licząc od dnia jej nabycia od ANR, z wyjątkiem nieruchomości położonych w granicach specjalnych stref ekonomicznych. Prawo to, uregulowane w kodeksie cywilnym, zostało również wprowadzone do ustawy z 19 października 1991 r. w celu potwierdzenia wykonywania tego prawa przez agencję. ANR, jako sprzedawca nieruchomości przejętych w trybie ustawowym do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (na mocy rozdziału 3 tej ustawy), ma prawo odkupić nieruchomość od nabywcy (kupującego). Zgodnie z brzmieniem ustawy prawo odkupu nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa powinno być ujawnione w księdze wieczystej prowadzonej dla danej nieruchomości. Zastrzeżenie tego prawa skutkuje tym, że kupujący zobowiązany jest w uzgodnionym terminie i na żądanie sprzedającego przenieść na niego własność nabytej nieruchomości za zwrotem kosztów nabycia oraz nakładów koniecznych, a także tych, które zwiększyły wartość tej nieruchomości. Prawo odkupu jest niezbywalne i niepodzielne.

Brak bliższego określenia w cytowanej ustawie sposobu wykonywania prawa odkupu przez ANR z punktu widzenia legislacyjnego nie jest błędem, gdyż stosuje się do tej instytucji art. 593 – 595 k.c. w związku z art. 54 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, które w sprawach nieuregulowanych w ustawie odsyłają do przepisów kodeksu cywilnego.

Prawo odkupu jest ugruntowaną instytucją prawa cywilnego (prawa zobowiązań części szczegółowej), która chroni z reguły interes sprzedającego. Wywodzi się ono z prawa rzymskiego i zostało przejęte przez wiele współczesnych systemów prawnych. Znalazło odzwierciedlenie w przepisach m.in. polskiego przedwojennego kodeksu zobowiązań (art. 340 i następne), niemieckiego kodeksu cywilnego (§ 497 – 503), francuskiego kodeksu cywilnego (art. 1659), włoskiego kodeksu cywilnego (art. 1500 i następne). Uregulowane zostało również w obowiązującym polskim kodeksie cywilnym.

Ograniczenie czasu związania prawem odkupu jest podyktowane ochroną kupującego. Okres przewidziany do jego wykonania ma charakter terminu zawitego, a wykonuje się je na podstawie oświadczenia sprzedającego złożonego kupującemu w formie aktu notarialnego. Ujawnienie tego prawa w księdze wieczystej powinno nastąpić na podstawie wpisu zawartego w umowie sprzedaży nieruchomości.

Kupujący nie może dokonywać czynności prawnych, które byłyby sprzeczne z zastrzeżeniem odkupu, ponieważ w terminie przewidzianym do wykonania tego prawa musi się liczyć z przejęciem rzeczy przez sprzedającego. Jeżeli ten zdecyduje się na odkupienie nieruchomości, nabywca – zgodnie z postanowieniami kodeksu cywilnego – musi ponownie przenieść na niego własność rzeczy kupionej za zwrotem ceny i kosztów sprzedaży oraz zwrotem nakładów. Obowiązek powrotnego przeniesienia własności na sprzedającego powstaje dopiero w momencie złożenia oświadczenia o wykonywaniu prawa odkupu.

Prawo odkupu rzeczy jest instytucją o skutku obligacyjno-rzeczowym, której osadzenie w prawie cywilnym wskazuje, że nigdy nie miała charakteru władczego pozbawienia własności i – co za tym idzie – nie może być klasyfikowana w kategoriach administracyjnoprawnych.

Nabywca nieruchomości od ANR przed zawarciem umowy świadomie akceptuje jej elementy istotne związane z obciążeniem prawem odkupu. Przystąpienie do tak obciążonej umowy jest autonomiczną wolą kupującego. Stosunek prawny w tym wypadku nosi cechy zindywidualizowane i równorzędne.

Trudno zgodzić się z tezami występującymi w mediach o ograniczeniu prawa własności w związku z korzystaniem przez agencję z prawa odkupu (nawiasem mówiąc, problem ten dotyczy kilku promili wszystkich transakcji sprzedaży realizowanych przez ANR). Argumenty, że odkup nieruchomości zbliżony jest do konstrukcji wywłaszczenia, są nieuprawnione. Utrzymane również w tym duchu uzasadnienie wniosku rzecznika praw obywatelskich złożonego do Trybunału Konstytucjonalnego jest, moim zdaniem, niesłuszne.

Niełatwo obronić pogląd, że wykonywanie praw wynikających z instytucji cywilistycznej przez Skarb Państwa za pośrednictwem ANR narusza zasadę demokratycznego państwa prawnego oraz prawo własności i dziedziczenia (art. 2 i art. 21 ust. 1 konstytucji). Skarb Państwa i jego podmioty podlegają bowiem ochronie prawnej na zasadach powszechnych.

Zarzuty o naruszeniu ochrony własności oraz innych praw majątkowych i dziedziczenia w aspekcie również ochrony prawnej (art. 64 w związku z art. 31 ust. 1 konstytucji) są także niezasadne. Prawo odkupu nie nosi bowiem cech publicznoprawnych ani cywilnoprawnych zmierzających do naruszenia konstytucyjnej ochrony szeroko pojętej własności. Jako instytucja prawa cywilnego jest immanentnym uprawnieniem każdego właściciela, w tym również Skarbu Państwa, i podlega ochronie.

Istota sporu, który powstał wokół prawa odkupu nieruchomości rolnych, nie dotyczy konstrukcji prawnej tego przepisu, lecz polityki rolnej państwa realizowanej przez ANR.

Niewątpliwie można sprecyzować zasady wykonywania prawa odkupu przez agencję. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, aby w drodze nowelizacji ustawy ustalić również powyższe kryteria, licząc się jednak ze świadomym ograniczeniem uprawnień właścicielskich Skarbu Państwa w sferze obrotu nieruchomościami rolnymi.

Hipotetyczne uchylenie art. 29 ust. 5 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa nie rozwiązuje ponadto całego problemu. Agencja będzie wykonywać to prawo nadal na mocy przepisów kodeksu cywilnego.

Samo bowiem prawo odkupu własności wykonywane przez sprzedającego nie może być określone jako niekonstytucyjne, gdyż spowodowałoby to nierówność podmiotów, w tym Skarbu Państwa, korzystających z ochrony prawnej.

Od kilku miesięcy na łamach krajowych czasopism, w tym również „Rzeczpospolitej” (31 sierpnia 2007 r., 16 stycznia i 3 marca 2008 r.), publikowane są artykuły dotyczące prawa odkupu nieruchomości wykonywanego przez Agencję Nieruchomości Rolnych.

13 lutego 2008 r. rzecznik praw obywatelskich skierował wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP wykonywania przez ANR prawa odkupu na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy z 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. Wniosek dotyczy stwierdzenia niezgodności tego artykułu ustawy z kilkoma artykułami konstytucji (art. 2, art. 21 ust. 1, art. 64 w związku z art. 31 ust. 3) i formułuje zarzut niekonstytucyjności prawa odkupu nieruchomości rolnych wykonywanych przez ANR jako powiernika Skarbu Państwa w odniesieniu do mienia tworzącego Zasób Własności Rolnej Skarbu Państwa. W uzasadnieniu wniosku podkreślono m.in., że cytowany przepis ustawy nie określa sytuacji, w których ANR może korzystać z tego prawa, a także, iż odkupując sprzedane uprzednio nieruchomości, agencja może działać w celach spekulacyjnych.

Pozostało 84% artykułu
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej