Ministerstwo Infrastruktury przygotowało kolejny już projekt nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=900C948F0BF046D1675D565E6204769B?id=79276]rozporządzenia w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych[/link]. Jeśli wejdzie on w życie w obecnej wersji, to obejmie także płachty reklamowe zainstalowane przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia.
Stanie się tak za sprawą wprowadzonego do wcześniej przygotowanych zmian przepisu przejściowego, który daje 18 miesięcy na pozbycie się wiszących dotąd legalnie reklam.
Konkretnie nowy przepis ma brzmieć: „Do urządzeń i nośników reklamowych oraz innych urządzeń niezwiązanych z użytkowaniem budynku lub mieszkania zainstalowanych na budynku mieszkalnym i wielorodzinnym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe, nie dłużej jednak niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia”.
Wcześniejsza wersja rozporządzenia była tak skonstruowana, że przepisy nie działały wstecz. Zmiana regulacji, mimo że odroczona w czasie, dla wielu osób walczących z zasłoniętymi oknami jest jedyną realną szansą na niezakłócony widok. Droga sądowa, którą w takiej sytuacji proponuje wielu prawników, jest bowiem dla mieszkańców nad wyraz trudna i nie zawsze skuteczna.
Przed miesiącem Sąd Okręgowy w Warszawie wydał precedensowy wyrok, uznający, że zasłonięcie okna reklamą nie narusza dóbr osobistych osoby skarżącej. Uznał też, że umowa, która pozwalała na powieszenie zasłaniającej widok płachty, została zawarta zgodnie z prawem. W jego opinii, skarżąca, decydując się na posiadanie lokalu we wspólnocie mieszkaniowej, musi się liczyć z ograniczeniem prawa własności przez wspólnotę, jeżeli jest to zgodne z porządkiem prawnym.