[b]Rz: Czytelniczka pisze: „Kupiłam właśnie mieszkanie od dewelopera. W umowie notarialnej jest zapis, że zarządza budynkiem do końca tego roku. Ponieważ za mkw. mieszkania płacę 7 zł (utrzymanie, zarządzanie oraz zaliczki na wodę i ogrzewanie), a w bloku nieopodal znajomy – 4,4 zł za mkw., chciałabym zmienić zarządcę. Jak to zrobić, jak zaproponować zmiany formalnie wspólnocie?”.[/b]
[b]Paweł Puch:[/b] Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że zmiana zarządu niekoniecznie oznacza zmianę kosztów zarządzania.
Jeśli chodzi o zasady, to jeżeli deweloper w akcie notarialnym ustanowienia odrębnej własności lokali w danej nieruchomości zastrzegł sobie, że będzie sprawował zarząd przez określony czas, mamy więc do czynienia z zarządem powierzonym. Zarząd powierzony powierza się w umowie notarialnej, zatem jego zmiana również musi nastąpić w obecności notariusza, na podstawie uchwały właścicieli lokali przez niego zaprotokołowanej. W wyniku takiej zmiany wspólnota mieszkaniowa ma dwie możliwości. Może albo powierzyć zarząd innej osobie, może też zmienić zarząd powierzony na zarząd wybrany.
[b]Jaka jest procedura zmiany zarządu?[/b]
Uchwały właścicieli lokali są podejmowane bądź na zebraniu, bądź w drodze indywidualnego zbierania głosów przez zarząd. Prawo zwołania zebrania należy do wyłącznej kompetencji zarządu. Tylko w wypadku, gdy zarząd nie zwoła corocznego zebrania ogółu właścicieli lokali, prawo do jego zwołania nabywa każdy z właścicieli lokali.