Właściciel może kontrolować zarząd

Właściciele mają prawo kontrolować swoją wspólnotę mieszkaniową, nawet gdy nie zasiadają w zarządzie

Publikacja: 16.10.2010 04:45

Właściciel może kontrolować zarząd

Foto: Fotorzepa, Maciej Golaszewski MG Maciej Golaszewski

Franciszkowi Krysce nie podoba się sposób zarządzania budynkiem, w którym znajduje się jego mieszkanie. Podejrzewa, że ostatni remont dachu kosztował zbyt dużo i spokojnie można było znaleźć tańszą firmę budowlaną. Wystąpił więc do zarządu (wybranego spośród innych właścicieli) o udostępnienie dokumentacji związanej z tym remontem. Zarząd odmówił. Tłumaczył, że nie musi tego robić, jeżeli nie chce. Tymczasem nie jest to prawda.

Przepisy przyznają właścicielom lokali prawo kontroli działalności zarządu. Mówi o tym konkretnie art. 29 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F1F9A4D99EA04DDB1402AB9A46DAC4EC?id=128489]ustawy o własności lokali[/link].

Problem jednak w tym, że nie ma w tej ustawie żadnego uregulowania precyzującego, na czym dokładnie powinna taka kontrola polegać. Nie ma także ukształtowanej linii orzecznictwa. Z tego biorą się różnego typu konflikty na tym tle.

Prawnicy uważają, że właściciel może przyjść do biura zarządu (jeżeli takie jest) lub do mieszkań jego członków i zapytać o nurtujące go sprawy, a członek zarządu powinien udzielić mu odpowiedzi.

Właściciel powinien mieć prawo wglądu do dokumentacji oraz do informacji o działalności zarządu, nie oznacza to jednak przesyłania dokumentacji pocztą. Powstaje jednak pytanie, czy właściciel może żądać kserokopii oraz czy zarząd musi udostępnić mu wszystkie żądane dokumenty czy też tylko niektóre. Zdaniem wielu ekspertów właściciel ma prawo robić notatki, natomiast w wyjątkowych sytuacjach może zażądać kserokopii wybranych, bo nie wszystkich, dokumentów. Zarząd na pewno nie powinien udostępniać tych objętych poufnością, a więc dotyczących danych osobowych właścicieli.

W podobnej sprawie zapadło jedno z nielicznych orzeczeń. [b]Sąd Apelacyjny w Warszawie stwierdził (I ACa 1226/07)[/b], że ustawa o własności lokali nie daje podstawy do całkowitego i bezwarunkowego pozbawienia członka wspólnoty prawa do otrzymywania kopii dokumentów. Dopuszczalne jest jednak, żeby wspólnota określiła, na czym ma to polegać.

Nie ma jednak przeszkód, żeby właściciel otrzymał informację o wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej z przyporządkowaniem ich do poszczególnych lokali. [b]Zarząd ma także obowiązek udostępnienia całej dokumentacji finansowej i technicznej dotyczącej wspólnoty. [/b] Wątpliwości nie powinno wzbudzać też udzielanie informacji o treści uchwały podjętej w trybie indywidualnego zbierania głosów właścicieli (art. 23 ustawy o własności lokali). Otóż zarząd ma obowiązek poinformować o jej treści. Podobnie jest z projektami uchwał przed zwołaniem rocznego zebrania właścicieli.

Franciszkowi Krysce nie podoba się sposób zarządzania budynkiem, w którym znajduje się jego mieszkanie. Podejrzewa, że ostatni remont dachu kosztował zbyt dużo i spokojnie można było znaleźć tańszą firmę budowlaną. Wystąpił więc do zarządu (wybranego spośród innych właścicieli) o udostępnienie dokumentacji związanej z tym remontem. Zarząd odmówił. Tłumaczył, że nie musi tego robić, jeżeli nie chce. Tymczasem nie jest to prawda.

Pozostało 83% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara